KORENE SLOVENSKÉHO PODZEMIA III.- INSEPULTUS

Priatelia vitajte, spokojne sa usaďte a začítajte sa do nasledujúcich riadkov. Hovorí sa, že ten kto nepozná svoju minulosť, tak nemôže tvoriť budúcnosť. Platí to pri všetkých možných aspektoch ľudstva. A nie inak tomu je aj pri hudbe a jej najextrémnejších žánroch. Sme malá krajina, ktorá je len zrnkom piesku v celosvetovej metalovej scéne. Ale to neznamená, že nemáme a v minulosti sme nemali množstvo kvalitných hudobných skupín. Vďaka tejto rubrike si tí starší môžu oprášiť svoje spomienky na mladosť. A mladí sa môžu vzdelávať kam až siahajú korene slovenskej extrémnej hudobnej scény. V minulom vydaní som zmietol pavučiny z hrobu skupiny AMORBITAL. Pre dnes zostaneme ešte na východe našej krajiny. Presnejšie sa presuňme do mestečka Sabinov, kde svojho času mútila vydarene vody formácia INSEPULTUS.

Keď sa chceme vrátiť úplne na štartovú čiaru tejto skupiny, tak sa musíme vrátiť až do roku 1990, kedy bola zaznamenaná prvá  zmienka. V tom istom roku vzniká aj prvé demo, o ktorom sa nám rozvyprával človek najpovolanejší, bubeník Rado: „Vznikli sme v marci 1990 v zostave Martin (gitara), Rado (bicie) a Joseph (basa, spev). Mali sme 16 rokov a každý deň nám do uší duneli platne ako „Slowly We Rot“ od OBITUARY, či „Leprosy“ od DEATH. Začiatky boli samozrejme ťažké, ale koncom roku sme nahrali 8 skladbové rehearsal demo „Endless Killing“ s príšerným zvukom. Samozrejme pribúdajúcimi rokmi sa naše skúsenosti a technická zdatnosť zlepšovali, musím ale povedať, že na techniku riffov sme nikdy nebrali vedomý dôraz. U nás ide hlavne o chytľavosť, silu a melodiku.“

Po vydaní prvého dema prišli prvé koncerty, ohlasy od fanúšikov aj médií. Skupina dosť často musela meniť svoju zostavu, čoho prirodzeným výsledkom bolo aj posunutie hudby samotnej a vydanie druhého dema: „Každá naša nahrávka sa líši od tých predošlých. Zo začiatku sme chceli byť rýchli a brutálni. V spojení s gore textami sa nám to aj darilo. Lenže už pri deme „Deadly Existence“ do štruktúry skladieb prenikalo čoraz viac melodických línií. Melodika do pôvodnej brutality prenikala čoraz viac a stala sa základom tvorby.“

INSEPULTUS už vedeli, čo chcú hrať a ako hrať. Ale aj oni sa nevyhli inšpirácii svojich vzorov: „Osobne preferujem, a nielen ja, melodickú odnož death metalu – IN FLAMES, DARK TRANQUILLITY a vlastne celú švédsku scénu. Mám rád aj niektoré doom spolky ako WITHIN TEMPTATION (áno, prvý album „Enter“ bol ešte doom, pozn. Demon), THEATRE OF TRAGEDY či CELESTIAL SEASON, ktoré dokážu navodiť zvláštnu a nedefinovateľnú atmosféru.“ O tom že nie je dobré zostať zaslepený jedným hudobným štýlom svedčí aj fakt: „Celkovo sa však u nás počúvajú rôznorodé štýly a všetci máme radi soundtracky a meditačnú hudbu. Čo sa týka inšpirácie, je jasné, že určité kapely na nás vplyv mali, pretože stále hráme death metal. Myslím si však, že nie sme ortodoxní deathmetalisti, čoho dôkazom je aspoň podľa mňa rôznorodosť našej hudby.“

Tretie demo „Incomprehensible Appearances“ (1993) už znamenalo jasný posun vpred a to nielen nahrávaním v štúdiu. Jediným negatívom bol neustáli príliv a odliv hudobníkov zo skupiny, v ktorej sa ich za 10 rokov existencie vystriedalo 10. Najväčší zlom prišiel s ďalším materiálom. Kazetové EP „Considerations“ (1995) nahraté v AD Micro štúdiu znamenalo doposiaľ najväčší úspech po všetkých stránkach: „Po dvoch rokoch od vydania EP môžem s čistým svedomím prehlásiť, že reakcie boli výborné! Dodnes sa rozobralo asi 1000 kópií (konečné číslo bolo až okolo 1200 kópií, pozn. Demon), aj vďaka distribútorom zo zahraničia. Renomované časopisy ako ROCK HARD, DECIBEL STORM, ABLAZE, METAL HAMMER či SPARK tento materiál prijali veľmi kladne. Vďaka zahraničným rádiám a fanzinom sme sa dostali na rôzne kazetové kompilácie. Osobne sme boli s týmto materiálom spokojní, priznávame však, že zvuk mohol byť lepší.“

Od EP „Considerations“ skupina začala robiť všetko preto, aby sa dočkala debutného CD nosiča. Nahrala 4 skladbové promo, ktoré rozposlala po všetkých možných aj nemožných vydavateľstvách, magazínoch a zinoch. Dočkala sa aj viacero sklamaní, kedy už bola podpísaná zmluva a nakoniec sa aj tak nič nedialo. Bolo to veľmi náročné obdobie na psychiku ale aj financie: „Propagácia skupiny je tá najdôležitejšia vec. Finančné nároky sú naozaj veľké a človek musí často krát korigovať kvantitu a uprednostniť len „pár“ možných kontaktov. Robil, robím a budem to robiť aj naďalej za cenu nižšieho životného štandardu. Tým myslím, že si často krát musím odoprieť vec, ktorú by som si kúpil, potom by nezostalo na propagáciu skupiny. Ja sám dávam snáď 40% svojej výplaty na poštovné a to je dosť. Zmysel tohto snaženia nikto nezainteresovaný nepochopí. Zmysel undergroundu je úplne hlbší než poznanie vonkajších znakov tejto kultúry“.

Po litroch potu a bezsenných nociach sa usmialo šťastie aj na INSEPULTUS. Debutný album „Stigma Of Soul“ vydalo české vydavateľstvo LEVIATHAN. Presnejšie sa písal rok 1999 a 8 skladbový materiál o dĺžke 35 minút bol vonku. A ako videla svojho času posun medzi „Considerations“ a debutom „Stigma Of Soul“ samotná skupina: „Hlavne v tom, že tam okrem jednej skladby nie sú použité žiadne klávesy a myslím, že sa to zrýchlilo v globále. Celkovo sa jedná o úplne iný materiál ako na EP. Vyznieva to dosť zaujímavo i keď sa možno niekomu nebude pozdávať zvuk celej nahrávky. Myslím si, že sa jedná o rôznorodú metalovú hudbu obohatenú melódiami. Svoje doommetalové vplyvy skupina zúročila v na svoje pomery netypickej skladbe „Requiem“: „Tak táto skladba je čisto experimentálna záležitosť. Určite vyčnieva nad ostatnými, pretože je, ak sa to dá tak povedať, doommetalová, teda smutná, pomalá s klávesmi a zaujímavým spevom. Textovo sa jedná o skutočný príbeh človeka, ktorý na sklonku svojho života napísal list osobe, ktorá neopätovala jeho city. Niekomu sa to bude zdať komerčné, ale ten list v sebe ukrýva naozaj „živé“ melancholické a depresívne stavy človeka. Zaujalo ma temno,  smútok, beznádej…na jednej strane hnev a na druhej odpustenie…“ A prečo práve skupina pomenovala debut „Stigma Of Souls“: „Narážam na kresťanstvo ako také. Človek je od mala vedený k nejakej viere, komunite. Nemá možnosť vysloviť a pochopiť veci okolo seba. Časom už nemôže robiť svoje veci po svojom, dostáva sa do labyrintu úvah a ak si chce zachovať priazeň okolia, rodiny, musí chtiac-mechtiac pristúpiť na veci, ktoré nemá rád. Tak ako je (možno) správna idea socializmu, tak môže byť aj správna idea kresťanstva. Ľudia sú tí, ktorí robia zo všetkého ruiny. Ľudský faktor je schopný zničiť aj tú najdokonalejšiu vec v živote a to je sloboda, sloboda myslenia.“

DOBOVÉ NÁZORY HUDOBNEJ KRITIKY NA MATERIÁL „STIGMA OF SOUL“:

Po vypočutí tejto veci som zostal nadmieru spokojný s blaženým úsmevom na tvári. Toto je moja krvná skupina. Keby som kapelu nepoznal, povedal by som, že pochádzajú zo severu. Pýtate sa prečo?! No hlavne pre perfektné melodické linky, s ktorými tentoraz chalani nešetrili, čo prinieslo veľa pozitívneho. INSEPULTUS si tu vytvoril dá sa povedať takmer svojský a nezameniteľný zvuk. Nahrávalo sa v štúdiu APEL.“

MORTAL zine č. 5/1999

„Album se mi zdá až neskutečně vyzrálé, jsou tu opravdu krásné melodie (8 věcí)… Líbí se mi nástroje, vocál… Zkrátka nemám na co bych nadával (smích). INSEPULTUS je kapela, která si mé sympatie získala a doporučuji ji i Vám. A to i přesto, pokud death metal moc nemusíte… melodické linky Vás jistě dostanou!!!“

UNBLEMISHED zine č. 4-5/1999

Lze li hudbu na „Considerations“ považovat za atmosferickou a melodickou, jde nový materiál v tomto ohledu ještě dál. „Stigma Of Soul“ je ukázkou prvotřídní práce s melodiemi a změnami temp… Úderné bicí přecházejí do středních a pomalejších pasáží, za neustáleho opojného vytí melodických a navzájem vrstvených  propletených kytar. Jen poslední věc „Requiem“ je celá pomalejší. U INSEPULTUS bylo vždy zřejmé, že mají pro hudbu cit, nadšení a co především: talent, který mnohé bandy postrádají, i když se snaží sebevíc a novými tituly, nechali slovenskou scénu veskrz za svými zády.“

MORPHIA zine č. 12/1999

Demon

Autor: admin

Zdieľaj