Reportáž – Agony Night II: APRIL WEEPS, GALADRIEL… (2. 3. 2013, Randall BA)

Agony Night II: April Weeps, Galadriel, Eye Beyond Sight, Storyum, Erratum

Randal je miestom, kde sa každý týždeň stretávame so zaujímavými či už slovenskými alebo zahraničnými hudobnými podujatiami, a výnimkou nebol ani prvý marcový týždeň. Na metalových fanúšikov čakalo už druhé kolo Agony Night-u, ktoré sa pýšilo zabehanými slovenskými metalovými spolkami.

Večer (prevážne) plný melancholických ale aj iných melódii zakomponovaných do tvrdej hudby odštartovali túto prvú marcovú sobotu bratislavskí ERRATUM. Nebudem chodiť okolo horkej kaše, túto kapelu som mal možnosť vidieť už zopár krát predtým a nikdy vo mne nezanechali dobrý dojem. Zmenilo ich vystúpenie na tejto akcii môj dojem? Bohužiaľ nie, ich podanie melancholického death metalu s ženským spevom mi jednoducho nejak nie a nie sadnúť, niektoré kapely si ku mne cestu asi jednoducho nenájdu. Samotný výkon však nebol katastrofálny, zvuk bol vcelku dobrý čiže kapela podala dobrý výkon, mňa však ich vystúpenie nechalo chladným.
Ďaľšia kapela ma tak trocha zmiatla. Ak by som mal ich zaradiť ich hudbu, mal by som s tým asi celkom problém, STORYUM sa totiž pohybovali v celkom širokých hudobných mantineloch. Táto skutočnosť však vôbec nie je negatívnou, hudobná rôznorodosť tejto kapele neuveriteľne svedčí a diváci sa tak mohli potešiť príjemnou fúziou staršieho a modernejšieho hard rocku, heavy metalu, či v jednej pasáži dokonca aj post rocku. Veľkým plusom tejto kapely je precízna hra a vynikajúci spev, plus samozrejme absencia nudnejších nápadov.
EYE BEYOND SIGHT boli na tomto koncerte tak trocha piatym kolesom na melodickom voze, avšak poriadný thrash/hc metal nikdy neuškodí. Ku kapele sa pridal nový spevák a ja som bol teda veľmi zvedavý, ako vyzerá momentálne ich živé vystupovanie. Energia, ktorá sa šírila s pódia ma ovalila neskutočnou intenzitou, kapele to šlapalo o úroveň viac, ako keď som ich naposledy (a to nie že by im to už predtým nešlapalo). Kapela zahrala svoje najchytlavejšie skladby, avšak potešili nás aj jednou novinkou, ktorá podľa mňa znela veĺmi slubne. Aj napriek tomu, že sa počas ich setu vyskytol istý technický problém (bubeník je očividne špecialista na presekávanie káblov činelmi), kapelu to vôbec nespomalilo a pokračovala ako parný valec ďalej.
Po miernom vybočení z žánrových vôd sa však vraciame naspäť k „dark“ metalu a ženským spevom, a to s nikým menším, ako s bratislavskými GALADRIEL. Kapela vydala minulý rok nový album a vrátila sa aj vďaka tomu znova tak trocha viac do svetiel reflektorov. Kapela však aj napriek tomu, že má za sebou už dosť rokov koncertovania (a možno čiastočne aj práve preto) na mňa pôsobila v tento večer tak trocha unavene. Skladba striedala skladbu, avšak ten správne pochmúrny pocit sa akosi nevedel dostaviť, tak ako tomu bolo keď som ich videl na Gothoom feste. Fanúšikovia sa však bavili, a roky skúsenosti im dali do vienka schopnosť nevedieť zahrať vyložene zlý koncert, čiže nemôžem povedať, že by som trpel, avšak chybalo mi trocha viac zápalu.
Ten som však neskôr našiel v posledných vystupujúcich. APRIL WEEPS vydali nedávno svoj debut, a týmto koncertom vlastne pokrstili všetky tie hodiny, ktoré venovali splodeniu tohto dietka. Veľký dôraz na klávesové plochy, ženský vokál, hlboký growl a melodický death metal, to je kombinácia, ktorá na tomto koncerte dominovala, avšak práve APRIL WEEPS v tento večer prišli a zvíťazili. Nie na celej čiare, svoje slabšie momenty mali aj oni, avšak čo sa týka práve vyššie spomínaného zápalu, pravé im som to najviac uveril. Veľkými plusmi koncertu totiž bola očividne dobrá nálada členov kapely a mladícka radosť z vystupovania, nehovoriac o tom, že speváčka podala neuveriteľný výkon a bubeník spolu s basákom dodali ich hudbe v živom prevedení naozaj gule. Čo sa týka skladieb, niektoré na mňa fungovali viac, niektoré menej, zo dve dokonca takmer vôbec, avšak set ubiehal rýchlo a kapela si vždy vedela získať moju pozornosť, aj keď ju na chvíľu predtým stratila. Je ešte na čom pracovať, ale to si myslím uvedomujú aj oni sami a nepotrebujú to počuť odo mňa.

Toľko ku koncertu, hudba bola fajn, pivo chutné, vonku sa prebúdzala jar, jednoducho v keď nemáte čo robiť, vedzte, že v Randale sa každý týždeň odohrávajú rôzne zaujímavé akcie, čiže aj vďaka nemu ale hlavne teda aj vďaka snaživým slovenským muzikantom máme cez vikendy stále čo robiť, a to je len a len dobré.

foto by marius sachtikus www.sachtikus.com

Vladimír „Sarkast“ Mikuláš