Recenzia – FISHARTCOLLECTION – „In Oil“ (DIY, 2013)

Na prvý pohľad sa nám môže zdať, že nejakí mladí hardcoristi si založili kapelu a idú vyrevať svetu svoje dospievajúce problémy. No pravda je úplne inde. Po otvorení oči zisťujeme fakt, že členovia kapiel už majú čo – to za sebou. Neúnavné hrdlo Peťa Hiju, ktoré je hlavne hlasom GOD DEFAMER, toho stihlo tento rok viac navrieskať. Popri tejto nahrávke, o ktorej bude reč, stihol obohatiť svojím hlasom aj nové EP rožňavského projektu MIRONOGA, ktorý svoj nos pchá do post-hardcoro/death metalových zákutí, či v marci s kapelou DIE PROUD vydať prvé a zároveň posledné CD. Ostatní členovia tiež nezaostávajú v pozadí, pôsobia, alebo už pôsobili v skupinách ako DYSANCHELY, v spomínaných DIE PROUD či HASH. Čiže reči o nejakej začínajúcej kapele sú úplne mimo misu, tak sa poďme pozrieť, resp. započúvať, čo pre nás ukuchtili.

Ingredencie ako žánrová jednotvárnosť, plynulá rytmickosť, uhladenosť, trendovosť alebo šabľovitosť okamžite zvrhli zo stola a miesto nich si vybrali receptár sviežich a originálnych nápadov. Ako múčny podklad si vybrali hardcore skôr novšej školy, na spôsob takých NORMA JEAN či štipku THE DILLINGER ESCAPE PLAN. A teraz už len otvoriť receptár a hor sa do varenia. Hneď ako prvá vás dostane nespútanosť, krkolomnosť a akási šialenosť, ktorá z nahrávky priam razí a z ktorej sú jednotlivé skladby poskladané. Vyžaruje z nich neuchopiteľnosť v dobrom slova zmysle, človek musí nahrávke venovať trochu viac času, aby sa do nej viac dostal, čo už začína byť v dnešnej dobe vzácnosť, no ak tomu obetuje čas, dostane sa vám odmeny.

Nahrávka je prepletená rôznymi vyhrávkami či veľmi hravými gitarami, ktoré sú nápadito melodické a pôsobia sviežim dojmom. Ide z toho neuveriteľná eufória a chuť do hrania, ktorá mi zakaždým vyčaruje úsmev na tvári. Chalani sa neboja púšťať do rôznych výletov. Zájazd začne post-hardcorovo na spôsob THE OCEAN v úvodnej „Stop The Sunrise“, pokračujeme cestou do Karibiku v skladbe “Follow“, vôňu mora zacítime aj pri „Pressed To The Wall“, zatancujeme si so skladbou „Swan Song“, psychedelický opar na nás padne v skladbe „Summer Deceives“ a taktiež sa úspešne popasujú s moderným deathcorom v záverečnej, inak veľmi podarenej cover verzii skladby „Poison“ od Nicole Scherzinger s pomeneným názvom „Poisonous Nicole“.

Vytrvalé hrdlo Peťa Hiju na tejto nahrávke priam prekvitá. Oproti takým GOD DEFAMER si razí cestu skôr hrdelným prejavom s chrapľavým nádychom a občasným záletom do melodickejších vôd. Gitarové schopnosti Doda aj zbytočne opisovať. Kto dokáže zvládať takéto rytmické polámané postupy a popritom sa takto vyhrať so sólami a vyhrávkami, je u mňa vysoký nadpriemer. Basa Romana či rôznorodé bicie Joja, ktoré nie sú o nič jednoduchšie a menej nápadité, tvoria taktiež neodmysliteľnú súčasť tohto bláznivého celku. Klobúk dole patrí celej kapele.

K zvuku by som tiež nemal nejaké extra výhrady, občas mi to príde trochu ploché a umelé, ale to bude skôr dané tým, že je to prepletené rôznymi nástrojmi či samplami a tak ťažko nájsť to pravé živočíšne (tým som nechcel povedať, že sa to všetko zlieva, priam naopak, všetko je vyvážené a každý nástroj má svoje miesto).

Suma Summarum: Projekt FISHARTCOLLECTION pre nás uvaril výdatný a osviežujúci obed prepletený nápaditými postupmi, košatými aranžmánmi, spontánnou dravosťou a neuchopiteľným šialenstvom. Pokiaľ počúvate hudbu len na pol ucha, na túto nahrávku sa rovno vykašlite, pretože si žiada veľa času, no odmení sa bohatou úrodou!

Autor: Lukáš “Bukáčo“ Polák