Recenzia – THE CONTORTIONIST – Language (2014, eOne/Good Fight Music)

The_Contortionist_-_LanguageRelatívne mladé hudobné teleso počujúce na THE CONTORTIONIST pravdepodobne nemusím predstavovať fanúšikom progresívneho metalu, avšak pre tých, ktorí ešte nemali česť s touto americkou šesticou sa pokúsim zhrnúť to najdôležitejšie. Kapela vznikla v roku 2007 a do roku 2014 stihla vydať dva mediálne oceňované albumy „Exoplanet“ a „Intrinsic“. Medzi ich veľké vzory podľa ich slov patria DREAM THEATER, MESHUGGAH, PAT MEHTENY, BETWEEN THE BURRIED AND ME alebo TEXTURES. Ak by som mal opísať hudbu na ich predchádzajúcich počinoch, tak „Exoplanet“ by som mohol označiť ako moderný progresivný djeath metal (djent + death metal = patentované mnou!), zatiaľ čo na „Intrinsic“ sa prioritnými stali iné prvky ich hudby. Na novinke v tomto trende pokračujú a ešte viac sa do popredia dostávajú ambientné a atmosferické zložky ich hudby, zatiaľ čo agresívne sú znova o niečo zredukovanejšie.
Úprimne, aj napriek tomu, že som po „Exoplanet“ mal ku kapele rešpekt, pretože počas veľkého búmu djentových kapiel prišli s niečim, čo bolo ich vlastné a svieže, nikdy ma nebavila ich tvorba natoľko, aby som sa k nej vrátil. „Intrinsic“ som prakticky počul asi štyri krát a po ďalších posluchoch moje srdce netúžilo. Od „Language“ som teda pochopiteľne nečakal nič, samozrejme okrem hudby a to progresívnej a asi metalovej.
„Language“ ma však prekvapivo strhol. Nie hneď, ale po dvoch posluchoch som začínal vnímať vrstvy, ktoré som si predtým nevšimol. Po štyroch sa dokonca vynárali absolutne nové pasáže, ktoré akoby tam dovtedy neboli. Bolo to akoby som mi niekto predal puzzle s obrázkom lesa a na krabici by bolo napísané, že obrázok sa skladá z 1000 kusov, ale ja by som stále nachádzal ďalšie a ďalšie a nakoniec by sa mi k lesíku pridalo aj nebo, ktoré tam nemalo byť.
Atmosférou a produkciou pripomínajú THE CONTORTIONIST hlavne CYNIC, avšak iba čiastočne, pretože si skutočne idú to svoje. Výrazná basgitara, prekrásne čisté bicie a gitarový zvuk, ktorý viac ako metal evokuje často rôzne fusion projekty a to dokonca aj v momentoch, kedy chlapci režú a vokalista grcká do mikrofóniku. Výrazna zmena na „Language“ sú práve vokály, kde Jonathana Carpentera vystriedal Mike Lessard (LAST CHANCE TO REASON). Práve táto zmena mne osobne veľmi zachutila, pretože aj napriek kvalitám Carpentera, jeho vokál ma veľmi nebavil, jeho growl ma v podstate nudil. Lessardov growl ma síce tiež nezložil na kolená ale páči sa mi, hodí sa tam a za čisté vokály by som mu dal dokonca pusu. Prekrásna práca.
„Language“ je album na viac posluchov a pravdepodobne nebude baviť každého. Osobne by som ho však odporučil naozaj každému, a ak by sa ma niekto na ulici spýtal, ako znie progresívny metal v roku 2014, THE CONTORTIONIST by boli prvý, ktorých by som tomu dotyčnému zvedavcovi predviedol. V záplave rôznych trendov si THE CONTORTIONIST idú to svoje a darí sa im vytvárať naozaj krásnu a relevantnú modernú muziku.

9/10
Sarkast

Track list: