Recenzia – BRUTE – „Pillory“ (Gothoom Productions, 2014)

brute coverAk by ste sa chceli zaujímať o históriu BRUTE, tak by ste sa stále dostali k jednej osobe, k Steve-ovi. On už túto formáciu založil v roku 1998, nuž život mu na plecia hádzal rôzne bremená, či už rodinné alebo pracovné, no i napriek tomu vyšiel zo súboja ako víťaz. Roku 2012 učinil prvé triumfálne víťazstvo vďaka debutu „Sophisticated Atrocity“, ktorým napľul nepriazniam osudu, že death metal je jeho životná cesta. Členovia sa od začiatku vždy striedali, hlavný pilier Steve nezostal zlomený ani tentoraz a aj v tomto roku ukazuje zdvihnutý ukazovák osudu. Death metal musí byť! V zostave: Steve – gitara, Hegrid – vokály/gitara, Rado – basa a ako bonus im nahral bicie Jirka Zajíc (HEAVING EARTH, INGROWING, NEX CARNIS, FRONDESCENT GOUT, SUPREME CONCEPTION, UPRISE), vypustili nové dielo „Pillory“. Ako dostal veľmi na frak osud? To vám hneď vyklábosím!

b1Už ako prvé sekundy albumu napovedajú, o nejakej sterilnej nahrávke tu reč nebude. Začína pekne zostra, divoko, rázne, nekompromisne, ucelene a ako sa patrí na žáner, poriadne brutálne. Brutal death metal (ďalej BDM) americkej školy, kde hlavne stojí monolit DYING FETUS, možno kus SUFFOCATION. Ale hlavne prvý menovaný preberá štafetu ich inšpirácie. O nejakej vykrádačke tu reč nemôže byť, BRUTE si už na debute vytvorili základne obrysy tváre, ktoré týmto albumom opäť dokresľujú do výslednej podoby. Brutalita, technická prepracovanosť, melodické vsuvky a poriadny drive. O toto vranovským chalanom ide!

b2Keby som mal nahrávku nejak rozdeliť na jednotlivé časti, tak by som ako hlavný stavebný kameň dal na spodok Stevovú gitaru, ktorá svojimi bohatými, štruktúrne premyslenými a dôrazne zahranými linkami (nezabúda ani na melodickú stránku alebo na sólo) tvoria stred kruhu a okolo neho sa vrstvia všetky nástroje. Radova basa krásne dopĺňa jednotlivé linky (fakt ju výborne počuť, čo nebýva zvykom pri takýchto nahrávkach). Hegrid, poväčšine gutteral hlbokým vokálom (nahrávka má razom väčšie gule) skvele vypĺňa priestor a svojou druhou gitarou pekne zapĺňa každučkú dieru vo zvukovom priestore, takže o hluché miesto sa ani nepotknete. Jirkovu hru na bicie je radosť počúvať. Nápaditá, presná, uhladená a zároveň poriadne tvrdá a nasratá.

b3Ako som spomínal, nahrávka vám nenechá ani sekundu na vydýchnutie. Je to masaker celých 40min, čo je, myslím si, najrozumnejší limit pre takéto nárezy. Nezadržateľný buldozér, ktorý berie všetko so sebou, dokonalý výplach vašich sluchových buniek. Nejde tu len o brutalitu. Melodické linky, najvydarenejšia vsuvka v titulnej „Pillory“, vkusne okrášľujú tento buldozér, čím naberá na väčšej zaujímavosti. Nápadmi fakt nešetria. Možno pár ľudí pri výraze BDM napadne, že je to len nezmyselná rezačka bez hlavy a päty. Presne týmto ľuďom by som album naordinoval. To by im naveky pochovalo ideály o spomínanom žánri a utekali by do prvej predajne kúpiť si tričko BRUTE!

K zvukovej stránke nemám žiadne väčšie výhrady. Všetko klape ako má, gitary režú, basa (ako som spomínal) krásne počuteľná a bublajúca a bubenícka kanonáda tomu dáva to pravé orechové. Slovenský BDM má svojho kráľa, volajme všetci sláva! Nech žije veľký BRUTE!