Recenzia – GAZDASGRIND – „Zlo“ (2015)

coverVäčšina z nás má Banskobystričanov GAZDASGRIND zafixovaných ako humorne ladených grinderov, ktorí si ako pole pôsobiska vybrali farmu (nemyslím tú televíznu). Tanečné umca-umca rytmy, žiadne nadpriemerné výkony, ale kopec energie na vyžmýkanie potu z fanúšikov v kotle. Keď sa však už blíži vek plnoletosti, zrejme sa u nich prebúdza chuť robiť aj niečo dospelejšie, keď to tak môžeme brať. Inštrumentálne zručnosti a skúsenosti, aj po personálnych zmenách, sa začínajú využívať naplno a plnohodnotne. Časom primitívnej zábavy odzvonilo, nadišla doba hrať poriadny metal. Hovorím vážne o GAZDASGRIND? To sa teda vsaďte.

Chrapľavé gitary, štipľavé linky, dravé tempo, hlboký growl, či škrekot. Veru, je to tak, death metal bude ich nová cesta. Môžeme povedať, že ide o kov smrti prevažne vytiahnutý z rokov 90-tych, ktorý je prevedený na slovenský spôsob. Tradičná štruktúra, ktorá neponúka zase nič prevratné alebo neokukané, ale je podaná veľmi dôstojným štýlom. Dalo by sa povedať, že vyžmýkali a premleli zavedené metódy, ochutili ich vlastným melodickým korením a zabalili to do slovenského kabáta.

Pozoruhodné pri nahrávke je aj fakt, že polka skladieb je naspievaná bývalým spevákom Pajkom (1,2,7,8) a druhá zase novým Falusoidom (3,4,5,6). Pajko na to ide dosť klasickým štýlom, ktorý je ľahko zameniteľný, čiže chrapľavý growl, trochu hrdelného charakteru, ktorý mieša s blackovým výškovým škrekotom. Taktiež jeho hovorové slovo má na mňa dosť rušivý element. Avšak Falusoid ide nato cez väčšie hĺbky, má väčšiu zrozumiteľnosť, taktiež zaujímavý škrekot, ktorý vynikne pri piesni „Kaleidoskop klamstiev“. Skladba má vďaka tomu strašný drive a intenzívny ťah na bránu.

gazdasVyužívanie slovenských textov je pomaly dosť málo používané a keď je, zvykne to byť viac na škodu ako na úžitok, čo však nie je problém tejto nahrávky. Práveže slovenské texty k tomu pridávajú k autenticite a odkrývajú za maskou tuctovosti vlastnú tvár. K čomu je výkon Falusoida (divne sa to skloňuje) veľkým pozitívom, je to na jednej strane poriadne šťavnaté, a svojím spôsobom „heavy“ a na druhú stranu neprídeme ani o jednu lyrickú chvíľku. Nechcem tým zase povedať, že Pajkovi nič nerozumieť, keď sa sústredíme, tak to ide, no pri Falusoidovi to ide prirodzenejšie.

Jednou z poznávacích znakov albumu je veľmi vydarená melodika gitarových liniek, najzaujímavejšia je rozhodne pri skladbe „Kaleidoskop klamstiev“, ktorú by sme mohli aj korunovať ako kráľovnú albumu. Nevtierajúce, príjemne znejúce, pritom poriadne metalové, plné emócií a sily. Pri skladbe „Bolesť“ cítime ten úpadok a devastáciu, zase pri piesni „Kaleidoskop klamstiev“ obrovský ťah na bránu alebo pri „Nenávisť“ ten odpor a znechutenie. Záver albumu v podobe skladby „Zlatá unca“ môžeme brať ako výlet do minulosti, kde sa hralo na humornú stránku.

Gazdovi Jožkovi sa s jeho GAZDASGRIND podaril skvelý prevrat! Grindcore nechali za sebou a začali hrať poriadny death metal. Síce nič nové nepriniesli, no pod domácim kabátom nájdeme plno príjemných melódií, intenzity, energie, emócií, skvelých textov v materskom jazyku a vydarených riffov. Prvý vyšliap po ceste smrti dopadol nadmieru pozitívne, držme palce, nech sa z cesty nevyklonia!

Lukáš „Bukáčo“ Polák