Recenzia – Perfecitizen – Corten – L ‚lnpltantile Collective (2015)

PERFECITIZEN-Corten-coverPoviem Vám, choroba môže byť niekedy aj na osoh. Človek zvykne dobehnúť to, čo zanedbal a neustále odkladá. Napriek tomu, že nové CD od českých Perfecitizen som dostala ešte na konci augusta, vraciam sa k nemu až teraz. Týmto sa zároveň chcem poďakovať Filipovi z L´Inphantile Collective za CD a ospravedlňujem sa, že mi to tak trvalo! Vylaďme si radšej sluch na nový počin, pretože stojí za to, alebo pripravte si uši na „blastcore“ (označenie si vymyslela kapela)!

Perfecitizen za pozitívne zapísali do českého undergroundu už svojim prvým albumom – Through, vydaným v roku 2013. Recenzie a ohlasy na debut boli nadmieru dobré a skupine sa podarilo za krátky čas dostať svojou hudbou nejedného poslucháča i recenzenta. Debut im zaručil účasť na veľkých festivaloch, ako Obscene Extreme, Brutal Assault, či Gothooom na Slovensku. Priznám sa, že ich prvotina ma nezaujala natoľko, ako tohtoročný Corten, hoci už aj Through bola poctivá death grind nálož. Kapela dlho nezaháľala (len dva roky) a tohto roku sa zrodil Corten. Nahrávalo sa v Davos Stúdiu vo Výškově aj v DS štúdiu v Olomouci, v trojici, ktorá tvorí „perfektných občanov“ – Olda, Jarda, Tomáš. Nahrávku obohatili samplami Izwa a Hjalli.

Čo znamená Corten sa dozviete, len ak máte k dispozícii fyzický nosič. Pre niekoho môže prečítanie tejto informácie znamenať pomôcku, čo sa na neho vyvalí po stlačení play. Prvé vypočutie vo Vás totiž môže vyvolať pocit zmätku, šialenosti a otázky – „ wtf was that?“ Zároveň Vás jeho krátkosť donúti popočúvať si nahrávku opäť, aby ste si ju mohli postupne rozanalyzovať. Podľa môjho názoru je to album, ktorý sa len tak ľahko nevstrebe. Obsahuje zložité postupy, technické vyhrávky, premyslenú štruktúru, nečakané zvraty a množstvo nápadov. Každá skladba nesie v sebe nádych osobitosti. Len aby ste rozumeli o čom píšem, keď sa zmieňujem o chaose. Ako príklad si zoberme hneď prvú pieseň na albume – „Crucial Crack“. Cca 40 sekundové intro, po ktorom sa vyvalí na Vás naliehavý škrek speváka, za sprievodu zvyšných nástrojov a bicích, ktoré akoby udierali človeku priamo do hlavy. Tie bicie a hlavne ich zvuk, musím spomenúť, pretože sú pre Perfecitizen príznačné. Po minúte sa vokál mení na hlboký growl, sekunduje mu back vokál, gitarové linky a melódia zatiaľ pripomína death metal, vokál sa podchvíľou zmení na uškriekanejší, melódia sa zhutňuje, prichádza koniec prvej minúty, kde sa popri zanikajúcom scream-e hlási k slovu gitara, bicie, ale len na chvíľu, lebo spevák má toho ešte veľa na srdci. V druhej minúte sa vokál opäť mení, tento krát na „prasačí“ grindový, zatiaľ čo v pozadí znie čistý vokál…Treba pokračovať ďalej? Jednoducho si predstavte ďalšie zmeny tempa, zmeny vokálov, zmeny melódie atď. a na konci opäť prechod k samplu. Podotýkam, že prvá pieseň trvá 4:34 min. Za jediné malé mínus považujem občasnú nezrozumiteľnosť spevov, inokedy (napr. pieseň Overloaded) je vokál dostatočne zrozumiteľný. Mnohí nahrávke vyčítajú krátkosť, len 23 minút. Ja si však naopak myslím, že pri tejto uponáhľanej dobe, v ktorej žijeme a pri spŕške hudobných nápadov, ktoré sa za tých 23 minút vystriedajú, je to akurát. Úderné, energické, masakrálne, ako búrka, ktorá prehrmí za 20 minúť.
11201834_1027569580596332_3003341845039172368_n
Na coveri albumu nájdete „psycho“ obrázok, ktorý podľa mňa vyjadruje presne to, čo obsahuje hudba. Výsledný psycho vzhľad obalu je poskladaný z tvárí všetkých členov Perfecitizen. Texty sú umiestnené na stránke www.perfecitizen.com a samozrejme ich nájdete aj priamo v booklete. Všetky sú napísané po anglicky a sú zmesou myšlienok, pocitov, otázok, na ktoré niekedy ich autor ani neodpovie. Nájdete v nich hnev, zúfalstvo, ľútosť, nenávisť, deštrukciu, chaos a iné. Autor sa s nimi jednoducho vyhral. Niekedy sa mi zdá až neuveriteľné, že album trvá len 23 minút, keď v ňom je toľko obsahu, ktorý treba absorbovať.

Perfecitizen je kapela, ktorá svojou originalitou vykračuje z radov obyčajnosti. Ich najnovšia nahrávka je ukážkou apokalyptickej búrky a výplodom šialenosti, takže sa po vypočutí obzeráte, či už je po smršti. Ich najnovšie dielo je ukážkou toho, že aj v extrémnych okrajových žánroch sa dá experimentovať a priniesť závan avantgardy. Album Corten by som preto zaradila medzi to najlepšie, čo vyliezlo tento rok z hlbín českého undergroundu!