Recenzia – NAHUM – „And the Chaos has Begun“ (MuSick Attack Production, 2015)

nahum coverOpakovanie je matkou múdrosti. Inovácia je budúcnosť. Keď však chceme niečo vylepšiť, obnoviť, či priniesť niečo nové, musíme poznať históriu. Dalo by sa teda povedať, že obidve „hlášky“ spolu súvisia a točia sa v pomyselnom kruhu. Čo som však tým chcel povedať? Rozhodne to, že ostravskí NAHUM dbajú na tradície a vedia odkiaľ pramení metal. Už po druhýkrát nám to idú dokázať, tentokrát s albumom „And the Chaos has Begun“. Vo vašich prehrávačoch rozhodne žiadny chaos nenastane, pripravte sa však na pravoverný metal!

Manowaristi by s tým zásadne nesúhlasili, no metal sa našťastie netočí len okolo heavy sorty. NAHUM si svoj žáner vybrali už na prvom albume „The Gates Are Open“, pokračovateľ „And the Chaos has Begun“ nestúpa ani o centimeter vedľa. Ako debutový názov prezrádza – „brány sú otvorené“, tak aj oni vykročili na svoju púť do sveta. Ako to na cestách býva, každou ďalšou skúsenosťou sa naberá um a lepšie schopnosti. Tak postupne dospieva aj ich hudba. Každý nápad je vyrovnanejší, má väčší impulz a iskru. Melódie sú zaujímavejšie, štruktúry skladieb nestrácajú na ľahkosti a priamočiarosti, ale sú zároveň pestrejšie, tempá neprichádzajú o dravosť, práve naopak, majú oveľa väčšiu ničivosť. Celkovo ich hudba vyrástla bez toho, aby začala chodiť „poza školu“.

nahumZo žánrového hľadiska sa ich hudba právom označuje ako „death/thrash“, aj keď za týmto pojmom môžeme nájsť oveľa viac. Základnú kostru skladieb tvoria thrashové (nasraté) tempá, ktoré tiahnu celú muziku dopredu. Veľkú zásluhu na tom má nový bubeník – Tom Brighter (prezývka tomu nenasvedčuje, ale pochádza zo Slovenska), taktiež pôsobiaci v REVENGE DIVISION. Svojej pozície sa chopil zodpovedne a každý jeho „ťuk“ padne na správne miesto a tým nedovolí celej lokomotíve vykoľajiť sa. Mäsom nahrávky sú rozhodne death metalové riffy, niektoré jak vystrihnuté z učebnice európskeho death metalu rokov 90-tych. Môžeme tu vyčítať starý VADER, alebo aj UNLEASHED. Narazíme tu taktiež aj na melodické odvetvie kovu smrti, trochu Amottovej melodiky v „Creator of Emptiness“ alebo seversky znejúcich tónov v duchu AMON AMARTH v „Funeral of Age“ či „WWW“. Kožou, ktorá obaľuje mäso s kostrou je moderný a svieži zvuk. Vďaka nemu naberá nahrávka na aktuálnosti a nepôsobí starobylo.

Vokál je z 90% čisto death metalová záležitosť. Cez hrdelné hrubšie growlingy (jemnejší Johan Hegg), chorobne uvrieskané pasáže (zachrípnutý Johnny Hedlund), masívny rev (uštipnejší Peter z VADER), či tajomné šepkanie až po thrashové škrekoty. Ani tu sa nevykračuje zo žánru.

Práve oddanosť žánru sa môže stať ich väzením. Všetko, čo predvádzajú, je na vysokej úrovni, každý rytmus sedí ako uliaty, melódia sa vám zaryje do pamäti, no pritom bolo už všetko povedané a odohraté. Ide o zmes postupov a nápadov spísaných už veľmi dávno, akurát si chalani z NAHUM z toho vybrali to najmastnejšie a najšťavnatejšie a pripravili nám výdatne chutnú porciu. Tak, nenapchaj sa!