Reportáž: GOTHOOM & ECT fest, 16-18. august 2012, Nová Baňa (Areál Tajch)

Na začiatku by som chcel srdečne poďakovať Peťovi “Doomas“ Beťkovi za jeho neutíchajúcu snahu podporovať slovenský metal, či už pomocou jeho vydavateľstva Gothoom Productions a teraz hlavne zorganizovaným takéhoto skvelého festivalu, na ktorý by mala byť hrdá celá metalová časť Slovenska. Hlavne kvôli jedinečnosti a striktnému výberu kapiel, kde nenájdete žiadne výrazné vaty, alebo rádiové kapely, ktoré sú neustále vkladané do uší všetkým konzumným poslucháčom, ktorí hudbu počúvajú pasívne a nezáleží im na podpore scény. Čiže metalový underground toho najkvalitnejšieho zrna! Ďalším veľkým plusom je príjemná, bezstarostná, rodinná atmosféra, kde by sa dalo aj povedať, že to vlastne je stretnutie všetkých metalistov, ktorým záleží na vývoji a budúcnosti nášho okrajového žánru.

Tretie pokračovanie tohto festivalu sa nieslo aj v znamení malých zmien a vývoji oproti minulým dvom rokom. Jednak bol predĺžený o jeden deň a začínalo sa už vo štvrtok o 17:00, ruka v ruke s touto zmenou išli aj kapely, ktoré sa vyhrabali až na súčet 44. Na samotný vrchol tohto line-upu sa postavili poľskí death metaloví satanáši BEHEMOTH, ktorí sa mali predviesť aj s ohnivou show. O stupienok nižšie stáli grécki démoni SEPTIC FLESH, ktorí pre svoj nový album využili aj služby Pražského filharmonického orchestra. Posledným väčším ťahákom boli lotyšskí folkmetalisti SKYFORGER. Príjemnou zmenou bolo aj pridanie toi-toiok Johnny, ktoré veľmi chýbali na minulom ročníku a boli do konca festivalu udržované v stráviteľnom stave. Nový karavanový bufet vedľa campovej časti, taktiež potešil a zároveň urýchľoval prísun tekutín k smädným krkom, čím sa zredukovali rady pri všetkých výčapoch skoro k minimum.

Festival otvárala death metalová kapela BORDERLINE, ktorá si svoju účasť získala pomocou divokej karty z klikacej súťaže, ktorá prebiehala pred festivalom na sociálnej sieti. Na kapele bolo vidieť ešte nezohranosť a ani ich tvorba neposkytovala žiadne väčšie ambície a šlo len o sto-krát pomletý death metal, ktorý môžete počuť po celom bandzone.

WHEN I DIE potešili hlavne chlapské oká v podobe peknej speváčky, no žiaľ uši pri melodických pasážach trpeli, čo ako-tak doťahovala pri growlingu, ktorý jej šiel celkom dobre. Kapele by som skôr odporučil, aby vynechala melodický spev, alebo aby si našla kvalitnejší melodický vokál. Hudobná zložka sa niesla prevažne vo švédskej melodickej škole death metalu. Na konci strúhli aj cover verziu od popovej speváčky Lady Gaga, čo podľa mňa nebol najšťastnejší krok a hlavne nevidím zmysel robenia takýchto vecí, keď už cover, tak od skupiny, ktorá mi niečo dala a tým jej zložím úctu.

Slnko dávalo riadne zabrať, čo zapríčinilo moje využitie hlavnej atrakcie zvanej  – jazero Tajch, kde si občas bolo treba schladiť hlavu, alebo si poskákať z vyvýšenej plochy z boku jazera. Po návrate s chladnou hlavou si na pódiu začínajú rozkladať veci MÄSO . Zvolenčania spustili svoju elektronickú podobu hardcoru, ktorá mala celkom dobrý švih a slušný ťah na bránu, lenže po tom čo nasledovalo sa tieto plusy až takými plusmi nestali. Česi BETHRAYER im ukázali ako má vyzerať poriadna energická show. Od začiatku až po koniec to bola jedna báseň. Energický našúp striedal druhý, k čomu skvelo pridával spevák s jeho natlakovaným spevom.

ASGARD ako zástupcovia českého pagan blacku potešili určite fanúšikov tohto žánru. Mňa potešili skôr s niektorými až heavy metalovými pasážami, ktoré príjemne osviežovali toto vystúpenie.

Na ADOR DORATH som sa najviac tešil z celého dňa a paradoxne ma najviac sklamali. Jednak som čakal, že to vystúpenie bude mať silu a temnú atmosféru, lenže ani k jednému nedošlo. Trošku k tomu samozrejme prispelo ozvučenie, ktoré nebolo najpodarenejšie.

Na úplný záver dňa prichádza mne neznáma kapela BAD FACE. Spevák si pomerne prakticky vyriešil mikrofón, ktorý mal pripnutý na tvári na štýl handsfree, no až tak esteticky dobre nevyzeral, možno keby mali mikrofón riadne na stojane bol by to koncert dňa. No zato hudobná zložka nestrácala grády a svojim zemitým death metalom ma úplne dostali. Každý, kto odišiel pred týmto vystúpením môže ľutovať, bo málo ktorý smrtiaci kov bol takýto plný sily a zaujímavý hudobne. Po tomto milom prekvapení už nastal definitívne čas na spánok a tak sa s úsmevom na tvári poberám do stanu.

Piatok

Ráno sa na hulákanie skoro prebúdzam a pomaly odchádzam na raňajky. Počas raňajok ma zaujala kapela SUBURBAN TERRORIST z dielne Gothoom Productions, ktorá hrala z reprákov do prvej kapely dňa. Kapelu som doposiaľ nezaregistroval a tak ma milo prekvapili svojou zaujímavou interpretáciou death metalu, ktorá dosahuje až svetovú triedu.  Hneď som si povedal: „Zajtrajšie vystúpenie tejto nádejnej formácie si nesmiem nechať ujsť!“

ERRATUM ako na úvodná kapela dňa veľmi potešili, jednak svojskejším spracovaním melodického death metalu, ktorému impulz dodávala hlavne speváčka, ktorá predviedla veľmi sympatický výkon a môžem ho kľudne označiť za najlepší ženský výkon festivalu. Jej growlujúci kolega už nebol natom tak dobre, jeho prednes bol zatienený väčšinou jeho kolegov z iných skupín.

NONPROLIFIC ma zaujal už z bandzone. Svojský, technický death/grind mohol vyznieť naživo veľmi dobre. Lenže bol proti tomu zvukár, a na druhú stranu spevák pôsobil veľmi rozpačito. Zo začiatku si nasadil masku, ktorá spolu s kapucňou vytvorila obraz temnej postavy. Zatiaľ to vyzeralo veľmi nádejne. Približne v polke setu si spevák skladá svoju masku s kapucňou a začína všetkých fanúšikov ponúkať vodkou. Čo úplne pokazilo ilúziu šialenca na pódiu a spravilo to z neho bežného speváka. Takýto čin na uvoľnenie atmosféry by som bral pri rôznych „sranda“ folk metalových kapiel, ale nie u kapely hrajúcej takúto hudbu.

Pri INTERFACE bol podobný kameň úrazu ako pri WHEN I DIE. Speváčkin veľmi nepodarený spevácky výkon, úplne pokazil dojem z celého koncertu, aj keď muži pri nej mohli oči nechať. EVERLASTING DARK sa podobne ako minulý rok podarilo otrasne ozvučiť. Moja trpezlivosť vydržala 2 piesne, po ktorým som sa radšej pobral osviežiť do vody.

Pri mojom návrate prišla konečne poriadna nálož, o ktorú sa postarala kapela FAR´n HATE. Spevák ako odtrhnutý z reťaze behal všade-tade a rozdával svoju energiu natoľko, že málo koho nechala len tak nečinne posedávať. Hardcore opäť ukázal kde dosahuje najväčšiu silu.

TORTHARRY sa tiež nenechali zatieniť. Death metalová legenda ukázala, že nepatrí medzi elitu českej scény omylom. Skvelé energické vystúpenie, ktorému nechýbala sila a poriadny ťah na bránu, súbežne s tým išla skvelá nálada z pódia, kde bolo jasne vidieť, že týchto starých chlapov to ešte stále veľmi baví.

Na koncerte DOOMAS bolo hlavne vidieť, aký je Peťo vyťažený a tým sa podpísal aj jeho výkon, čo mu v žiadnom prípade nemôžem mať za zlé. Koncert sa aj na tento nedostatok celkom vydaril a kapela mala dosť veľkú silu a vytvorila príjemnú atmosféru.

No už sa schyľovalo k prvému headlinerovi festivalu. SEPTIC FLESH vytvorili pohlcujúcu temnú atmosféru z ktorej by sa dalo krájať. Grécki démoni taktiež vedia veľmi dobre spolupracovať s publikom, ktoré sa zišlo už vo veľkom množstve a Sethovi priam zobalo z ruky. Setlist bol hlavne zameraný na nový album The Great Mass, no dočkali sme sa aj kúskov z ich staršej tvorby. Jediné negatívum snáď vidím len v nasamplovaných melodických spevoch, ale tento nedostatok úplne zatienili veľké plusy.

O ďalšie sklamanie festivalu sa postarali GALADRIEL. Veľmi nepodarený zvuk spolu s nevyrovnaným výkonom ma ich koncert nechával chladným. SKYFORGER predviedli koncert plný zábavy. Spievajúci bradatý škriatok sa pokúšal roztancovať dav svojou tanečne-zábavnou hrou a išlo mu to veľmi dobre. Do tanca ma síce nedostal, no napriek tomu som sa celkom bavil.

Záver dňa jednoznačne patril ET MORIEMUR. Kapela skvele využila noc k vytvoreniu ponurnej atmosféry, ktorá ma odnášala po všetkých temných zákutiach noci. Lepší záver dňa som si ani nevedel predstaviť. Teraz sa bolo treba dobre vyspať, lebo zajtra nás čakala špička našej a českej scény (GOD DEFAMER, NOOSTRAK, SUBURBAN TERRORIST, OBLITERATE, BRAINSCAN, DEMENTOR, DEPRESY) a samozrejme hlavný headliner festivalu BEHEMOTH.

Sobota

O zdvihnutie nálady ráno sa postarala folk metalová vec ACHSAR, z ktorej priam vyžaroval optimizmus. Dav sa na ráno až veľmi zabával, čo zvyšovalo atmosféru koncertu k výšinám. Pre doladenie ešte lepšieho zážitku sa kapela nebála využiť netradičný nástroj „Mandola“, ktorá vzhľadom pripomínala väčšiu mandolínu.

O začiatok maratónu gothoom kapiel sa postaral GOD DEFAMER. Kapela hrajúca svoj progresívnejší death metal nemôže snáď nikdy sklamať. Kapelníci podávali tradičný precízny výkon spolu s svojim spevákom Peťom Hijom, ktorý dáva do svojho prednesu úplne všetko. Kapela určite prekvapila tých, čo o nej nikdy nepočuli, no mňa čo ich videl asi 6 či 7-mi krát, len milo potešila.

Deathcorová mašinéria NOOSTRAK snáď predviedla najvtipnejší koncert, o ktorý sa paradoxne hlavne zaslúžili členovia GOD DEFAMER. Ich beh spolu s Fredom, pripnutie si visačky s programom na čelo a následne headbangovanie s ním, nenechali ani speváka bez smiechu. O úplný vrchol sa postaral Fred vtipným skonštatovaním:“ Vytvorme historickú udalosť, tým že ako prvý krát spravíme circle pit, ktorý bude obsahovať beh po schodoch (samozrejme, že to nepovedal takto doslova)“, ktoré nezostalo bez odozvy a následne sa začalo behať po schodoch do kolečka. Na hudobnú zložku som skoro zabudol pri týchto historických udalostiach. Fred predvádzal kvalitný výkon a jeho kolegovia, vekom podstatne nižším, sa rozhodne nenechali zahanbiť a predviedli profesionálny výkon.

Na SUBURBAN TERRORIST som sa tešil už zo vyššie spomínaných dôvodov. Zvukár ma opäť veľmi nepotešil a preto sa mi celý koncert zlieval do jedného celku, čo bolo určite veľká škoda.

Koncert OBLITERATE bol určite jedno z najťažšie stráviteľných vecí na festivale. Kapela, ktorá sa už definitívne oddelila od označenia „slovenský NAPALM DEATH“ svojim prepracovanejším a technicky náročnejší materiálom, kde teraz už spadá do škatuľky progressive „extreme“ metal. Ako píšem, kapela dávala publiku toľko zvratov, zmien, kontrastov, vyhrávok…že to nebolo možné sledovať ako zabávajúci fanúšik. Ich koncert trebalo dôkladne sledovať, aby sme pochytili všetky tie hore spomínané vychytávky. Na úplny záver došlo aj k hosťovačke, ktorú si odspieval Peter Hija z GOD DEFAMER. Bežného poslucháča mohla z toho začať bolieť aj hlava, no ja som si ich užíval znamenite. Na takúto kapelu musíme byť obzvlášť hrdý a brať ju ako jeden z klenotov našej scény!

BRAINSCAN ako jedna z najlepších live kapiel našej scény, rozhodne nemohla sklamať. Trošku ma mrzí toho veľmi vyhúleného zvuku, ktorý sa tiahol už od rána. No napriek tomu kapela predvádzala svieži, energický koncert.

Slnko počas celého dňa pieklo ako zmyslov zbavené, čo zapríčiňovalo väčší úbytok ľudí od pódia smerom k jazeru, čomu som sa nevyhol ani ja. Osviežený sa vraciam na DEPRESY. Ani pri týchto pánov ma zvukár veľmi nepotešil. K mojej nespokojnosti pribudol aj fakt, že boli presunutý z nočných hodín, čo im ubralo na intenzite vystúpenia. Z celkovo troch vystúpení, čo som bol svedkom, mi práve tento koncert pripadal najslabší a paradoxne najlepší mi pripadal minulého roku na rovnakom mieste.

Na rade bolo žrebovanie o rôzne cd, tričká z dielne Gothoom Productions a to najdôležitejšie – gitara podpísaná všetkými členmi BEHEMOTH. Ľudia asi postrácali svoje vstupenky, bo toľko vylosovaných čísel bez odozvy sa len tak nevidí, čo zrejme nevydržal spoločensky podgurážený spevák zo SUBURBAN TERRORIST, ktorý svojimi výrokmi („Kde je výherca?!“ …“číslo 327, čo je skoro ako 666″ …“Nehovor to mne, ale im!“ a zaklincoval to tým, že sa spýtal ľudí: „ Kto chce cd Respite?“ a po prvom ozvaní sa publika, hodil cd smerom k hlasu.) úplne spríjemnil atmosféru.

Po tomto uvoľnení prichádzali na rad brutálni death metalisti DEMENTOR. Tento krát ma zvuk veľmi potešil, hlavne svojou hlasitosťou a prehľadnosťou. Legenda nášho undergroundu nenechala nič na náhodou a spúšťala jednu pecku za druhou, k tomu ich sila a dynamičnosť úplne prispela k parádnemu koncertu, ktorý môžem označiť ako ich naj z mojich troch videných.

Čas BEHEMOTHu nastal. No nie až tak úplne, keďže bolo treba pripraviť ohňostroje, obrovskú biciu súpravu, špeciálne „okultné“ stojany na mikrofón…čo trvalo niečo cez hodinu. No po tomto všetkom už sa začalo ozývať intro a prichádzajú na scénu poľskí černokňažníci. Už pri prvej skladbe „ Ov fire and the void“ boli zaznamenané problémy s mikrofónom a Nergalovou gitarou, ktorá často vypadávala. Našťastie sa všetko dalo do poriadku do ukončenia tretej skladby a potom to šliapalo ako hodinky. Charizmatický Nergal predvádzal skvelú prácu s hlasom, ale aj s gitarou, ktorou vypúšťal pekelné tóny priamo nám do uší. Všetku túto pekelnú atmosféru dopĺňali rôzne doplnky: mohutné výtrysky stĺpov pary; obrovský oheň, ktorý vyšľahoval z pred kapely v podobe šiestich plameňov siahajúcich až do výšky 5m; Veľké 3m obrátené kríže, ktoré rázom splanuli; stojany na mikrofón, ktoré počas jednej skladby začali horieť; masky, ktoré si Nergal menil; nakoniec, mohutný výstrel čiernych konfiet nad celé publikum. Teda Behemoth nepotešil len ucho, ale aj oko. Až na arogantný predčasný odchod bez poďakovania, musím uznať, že to bol veľmi podarený koncert, ktorý zaberá prvé miesto môjho rebríčka naj vystúpení na gothoome.

Po takomto vystúpení ťa už ťažko niečo prekvapí. No PANDEMIA to dokázala. Ich old skúlovo ladený death metal plný našliapaných sypačiek ma ani sekundu nenechal mimo pozornosti. Trošku sami akurát nepozdával spevák, no to mi nezobralo dobrú náladu z vystúpenia.

Košickí black/death metalisti INFER ma už veľmi neoslovili ani na predošlých dvoch vystúpenia, ktorých som bol svedkom a tento krát ani zvuk nebol ideálny, tak som tento fest ukončil predčasne a s poriadnou dávkou únavy som sa pobral do stanu.

P.S.: Každý jeden, čo ste neboli môžete veľmi ľutovať, takýto festival u nás je ako splnený sen pre každého metalistu a pevne dúfam, že bude mať väčšiu návštevnosť (teraz okolo 800 ľudí). Ešte jedno veľké ďakujem Peťovi a spol. Vidíme sa na rok!

[fbvinyl id=10151009853172227 limit=“200″]

[fbvinyl id=10151005746712227 limit=“200″]

Redaktor: Bukaco