KORENE SLOVENSKÉHO PODZEMIA IV.- MYSTIC DEATH

Statný bojovník bežal z kopca. Na tele, ktoré mal napnuté ako luk mu hrali všetky svaly. V hlave cítil tlkot svojho srdca, akoby mu ju malo každú chvíľu roztrhnúť. Posledné kúsky odevu mu viali na skrvavenom tele. Potkol sa na starých koreňoch silného duba, až sa skoro napichol na svoj vlastný meč, na ktorom boli ešte čerstvé stopy krvi a žltého slizu.
Ešte pred chvíľou ním sekal kotrby svorky borviakov, túžiacich po jeho teplom mäse. Čierne zvieratá, podobné diviakovi s veľkými klami dorážali do obete. Všetky útoky odrážal až prišiel on. Bol o hlavu vyšší od súkmeňovcov, z nosa mu stekal žltý sopeľ, z papule odfŕkali sliny. Kly sa mu leskli v odraze slnka. Podliate oči sa nenávistne zahľadeli na svoju obeť, pripravené zaútočiť. Pri výpade minul cieľ. Bojovník sa šikovne zvrtol a bodol ho do slabín. Zviera zaručalo. Z rany mu vytryskla krv, ktorá skončila na okolitých lopúchoch. Tento moment využil na to, aby sa dal na ústup. Svorka sa s chuťou pustila do mŕtvych tiel, ktoré predtým poslal na smrť. Kosti praskali a bolo počuť len slastné chrochtanie. Prebehol po čistinke na konci ktorej zbadal húštinu. Nádej na záchranu zhasla pri prvom dube.
Sťažka lapal po dychu, telo mal jeden kŕč a prebehla ho smrtka. Hovorí sa, že človek už v ten deň nezomrie. Nebol o tom presvedčený. Takto si svoju smrť veru nepredstavoval. Hlava velila utekať, ale nohy neposlúchali. Nosné dierky mu divoko pulzovali a vychádzala mu z nich para. V tom to prišlo. Cítil ako sa to približuje. Les stíchol, čo neznamenalo nič dobré. Akoby všetko zomrelo. Kde sú teraz všetci bohovia keď ich najviac potrebuje? Satan z juhu, Lucifer z východu, Belial zo severu a Leviathan zo západu…
S blackmetalovými skupinami to v 90tych rokoch bolo na Slovensku doslovne čierne. Z času na čas sa objavila nádejná skupina, ako napr. CRIMEN EXCEPTUM, THE CRYPT, NEMRAEL, či prvý materiál ETHEREAL PANDEMONIUM. Až na posledne spomínanú, ktorá sa časom vykryštalizovala trochu ďalej do širších hudobných sfér, žiadna neprekročila tieň svojej lokálnej scény a išla po čase do zabudnutia.  Ale jedno meno zostane navždy zapísané ako prvé, ktoré dokázalo ukázať svoje kvality na oficiálnom nosiči. V našom prípade to boli martinskí MYSTIC DEATH (M. D.). Písal sa rok 1997 kedy skupina nahrala svoj jediný opus „Voices Of The Obscure World“ obsahujúci osem temných songov, vďaka ktorým človek nadobúda dimenziu mystickej krásy, tajomna a melodiky, ktorá je vyjadrená v pomalších, ale aj pekelne rýchlych tempách. Celkový dojem tohto diela dotvárajú klávesy, ktoré nielenže vhodne zapadajú do jednotlivých songov, ale zároveň vytvárajú i zaujímavú atmosféru. V spomínanom roku 1997 prejavuje o materiál záujem firma METAL AGE PRODUCTIONS a dochádza k dohode na jeho vydaní. Ale poďme pekne po poriadku…

Začiatky skupiny siahajú niekde do prvej polovice roku 1996, kedy v kapele štýlovo zameranej na death/trash menom MASACROOT došlo k veľkej zmene. Ale viac nám určite prezradí vokalista Simargl: „MASACROOT existoval asi od roku 1992, ale z ľudí, ktorí boli vtedy jeho členmi, hrám už len ja. Nebol to úplne čistý death metal, nezakladali sme si na tom. Bolo tam dosť trashových prvkov, dokonca i core pasáže, záležalo ale od momentálnej zostavy. Nevydali sme žiadny materiál, časté personálne zmeny to prakticky nedovoľovali, lebo vždy so zmenami v obsadení sa menil skoro celý repertoár a začínalo sa skoro odznova“. Ale jedno neoficiálne demo ešte z tejto doby bolo predsa len nahraté: „Až v zostave, ktorá nahrala aj MYSTIC DEATH, sme sa ustálili a nahrali materiál „Dying In The Dark“, ale k vydaniu dema nikdy nedošlo.“

Metaloví fanúšikovia bývajú ku svojim skupinám ortodoxní a nie vždy prijímajú zmeny pozitívne. Prechod od death/trash metalu k black metalu je poriadny skok: „Udialo sa to pomerne rýchlo, myslím, že to boli necelé dva mesiace. Proste štýl, ktorý sme hrali dovtedy, nás už neuspokojoval. Black nám dáva ďaleko väčšiu voľnosť, a čo sa týka hudobného cítenia kapely, je nám veľmi blízky. To, že nás niekto ohovára, nás nejak zvlášť nevzrušuje, je to každého sobná vec. Veď mnoho blackmetalových kapiel vo svete, i mnohé dnes uznávané veličiny začínali ako death, trashmetalové bandy.“

S black metalom sú spájané po väčšinou aj filozofické prúdy, či už je to satanizmus, okultizmus a mágia. Simargl má na to jednoznačný názor: „Niektorí z nás študujú veci okolo satanizmu a mágie, ale len do takej miery, do akej sú pre nás zaujímavé. Magické veci lákali človeka od nepamäti, je to veľmi zaujímavé a vzrušujúce. Satanizmus v sebe skrýva množstvo zaujímavých postrehov zo života, múdrych myšlienok. Myslím, že je to omnoho prirodzenejšie „učenie“ ako kresťanstvo a iné masové náboženstvá.“

Z tohto všetkého vyplýva fakt, že aj textovej náplni sa skupina venovala viac a prikladala jej rovnocennosť spolu s hudobnou zložkou, tvorca textov Simargl hovorí: „Študujem veci, ktoré ma zaujímajú a píšem o nich vo svojom vlastnom myšlienkovom svete. To, že sympatizujem so satanizmom neznamená, že pohanská minulosť našich predkov je pre mňa nezaujímavá, i tam je kus mágie. Myslím si, že i keď sú zdanlivo satanizmus a pohanstvo ďaleko od seba, stále majú bližšie k sebe ako ku kresťanstvu.“ Špecifikom bola aj tématika severu a vikingov, ktorá bola dosť neobvyklá na skupinu z tuzemských zemepisných šírok: „To, čo som použil v dvoch textoch, nepovažujem za rýpanie sa v severskej tematike. Jedná sa o historické záznamy bitiek s Anglosasmi z 10. storočia, od neznámeho kronikára. Dokonca severania tieto bitky prehrali. Nemá to nič spoločné s ich mytológiou, len ma zaujali ako hrdí, odvážni bojovníci, ktorí radšej zahynuli, akoby mali uznať prehru. Najviac sa mi páčil ich dlhotrvajúci odpor k prijatiu kresťanstva. Ver mi, že keby naši predkovia boli v tejto veci takí neústupní a bojovali za svojich starých vlastných bohov, zvolil by som si za tému textov ich…“

Spätná väzba je veľmi dôležitá, v dvojnísobnom prípade keď ide o debut, ktorý môže skupinu naštartovať, ale aj pochovať do šedého priemeru. Pri M. D. to bolo tak pol na pol: „Ohlasy u nás i vonku boli celkom pozitívne, ale sú i výnimky. Kapela, ktorá by sa páčila všetkým neexistuje a ani nemôže existovať. Zo severu bolo len málo ohlasov, lebo sa toho veľa neposlalo. Myslím teraz obdobie pred vydaním MC a CD, teda len kópie. Z Fínska a Írska prišiel fajn ohlas, ale nórsky zine NORDIC VISION nás zniesol pod čiernu zem, ale myslím, že tam boli aj iné okolnosti, nie len naša hudba.“

80-te a 90-te roky minulého storočia boli hlavne v Nórsku dosť drsné. Formovali sa tzv. blackmetalové mafie, rôzne spolky, ktoré sa neštítili na presadenie svojich názorov použiť aj hrubú silu (nedávno vyšla v Čechách kniha od E. Erichsena – Národní satanista). Aký názor mal na tieto udalosti slovenský hudobník si môžete prečítať práve teraz: „No nebolo to všetko úplne v poriadku, ale niektoré skutky sa mi páčili, aj keď by som ich neurobil. Úplne nesúhlasím akurát s tým, že sa do hudby dostal fašizmus a podobné politické názory. Určite to tu nemá čo robiť. Toto samozrejme už nebolo len o Nórsku, ale o celosvetovej scéne. Neviem, či to úplne poškodilo túto scénu, veď i zlá reklama je reklama. Rozhodne si zabezpečili väčšiu publicitu, ako keby nehlásali tieto myšlienky. Nám ide v prvom rade o hudbu, nejaký fanatizmus nás nezaujíma.“

Je len veľká škoda, že sme sa nedočkali nasledovníka „Voices Of The Obscure World“. Môžeme len polemizovať, kam by skupina posunula dobre nakopnutý debut… Česť ich pamiatke…

 

DOBOVÉ NÁZORY KRITIKY NA ALBUM „VOICES OF THE OBSCURE WORLD“:

 Na první poslech jsem byl velmi překvapený… po vícero poslechu jsem se dostal trochu pod kuži této nahrávky. Nezkušeného posluchače možná 8 songu složí k zemi, ale otrlého už asi ne. Skladba, která se mi líbí nejvíce je zřejmě „Unsettled“. Nesedí mi jinak křičený zpěv, který mě po pátem poslechu začal vadit. Ale i tak MYSTIC DEATH předvedli slušný výkon, který blackmetalisté ocení.
IN DEED HELL zine č. 6/1998

Po skvelom intre sa na mňa vyvalil celkom zaujímavý black metal, ktorý nepostráda rýchlosť, ale aj melodiku a atmosféru. Možno teraz chalanov trochu naseriem keď poviem, že je v skladbách cítiť aj kopec death metalu. No základ leží pevne v black metale a to výbornej úrovne. Nahrávané bolo v Exponente, takže žiaden garážový zvuk nečakajte. Nesmiem zabudnúť ani na klávesy, ktoré dotvárajú celkom fajn atmosféru. Ja som z toho vycítil atmosféru death/blackových bánd zo Švédska ako napr. NAGLFAR, DARK FUNERAL, či SACRAMENTUM a ja tie bandy milujem, takže MYSTIC DEATH to vyhrali aj u mňa.
MORTAL zine č. 4/1998

„Voices Of…“ je osmi písňový opus v celkové délce téměř 48 min. a je pěkně nasáklý temnou mystikou a tajemstvím… a řine se povětšinou v melodických linkách, samozřejmě doplňovanými klávesy. Mezi písněmi se dočkáte i rúzných vsuvek (řinčíci zbraně a zbroj, dusot kopit, křik válečníku…), které celkově určitě vhodně zapadají do konceptu nahrávky. Určitě tedy zajímavý počin a pro blackmetalové nadšence i nutnost…
UNBLEMISHED zine č. 4-5/1998

Demon

Autor: admin

Zdieľaj