KORENE SLOVENSKÉHO PODZEMIA V.- SYNTHETICALLY REVIVED

Tak sme sa tu opäť stretli pri ďalšom pokračovaní Koreňov, ktoré budú vo viacerých aspektoch iné. Ten najzákladnejší si vysvetlíme hneď teraz. Poviete si, prečo som práve skupinu SYNTHETICALLY REVIVED (S. R.) zaradil do tejto rubriky. Veď hrali len nejaké tri roky, nahrali jedno štvorskladbové promo, odohrali zopár koncertov, ich materiál nikdy nevyšiel oficiálne a zľahla sa pod nimi zem. Teoreticky žiaden veľký úspech, takýchto skupín tu bolo viacero. Ale jedno veľké prvenstvo si títo chlapi zaslúžia. DISGORGE, MALIGNANCY, DEVOURMENT asi poznáte všetci. Boli časy, keď sa tieto skupiny postarali o mierny boom a ten opantal aj S. R. Hlavne prví menovaní mali značný vplyv na tvorbu dnes už dávno zabudnutého komanda zo Slovenska. Ale ako to už býva, bublina spľasla rýchlejšie, ako dokázala dorásť a o „disgorge“ mánii si môžete už len čítať a počúvať archaické nahrávky. Tak prečo nedať priestor aj niečomu domácemu, jedinečnému, čo tu predtým ani potom nebolo…    

Pre niekoho krkolomný názov S. R. si skupina „požičala“ od svojich amerických kolegov SUFFOCATION z ich kultového albumu „Human Waste“. Ale aj tak sa skupina nikdy nevymanila, respektíve ani nestihla vymaniť z nálepky DISGORGE. Takto si na tieto časy pamätá gitarista Rado Godál: „Bolo to veľmi fajn obdobie. Dali sme sa dokopy dobrá partia, ktorá mala chuť sa presadiť na dobre fungujúcej scéne. Počúvali sme kapely amerického strihu a je pravda, že práve DISGORGE boli priam povinným šlabikárom na skúškach. Dali sme dokopy pár skladieb a kapela v pomerne krátkom čase začala naberať na intenzite. Podarilo sa nám odohrať radu úspešných koncertov, spoznali sme množstvo skvelých ľudí. Mám fakt len samé dobré spomienky a kopec zážitkov“.
Netreba pozabudnúť aj na fakt, že materiál bol nahratý v profesionálnom nahrávacom štúdiu. S. R. zachytili obdobie, keď začal väčší odliv extrémnych skupín z dovtedy jednotky na domácom trhu, štúdia EXPONENT. Ako najvydarenejší ekvivalent bolo vtedy považované štúdio MOONSET, do ktorého skupina po viacerých úvahách aj zakotvila: „Samozrejme predtým, než sme išli do štúdia, sme sa dopredu o všetkom riadne informovali a pozisťovali sme, kde máme aké možnosti. Ja osobne som bol pozrieť aj do EXPONENTU, čo je podľa mňa tiež v pohode štúdio, no čo sa týka nášho štýlu ma oveľa viac presvedčilo práve MOONSET štúdio. Dosť nás uistila aj nahrávka ACHROMASIE, ktorá vyšla práve zo spomínaného štúdia, takže dá sa povedať, že sme mali už dopredu zistené, čo môžeme od tohto štúdia očakávať.“
Samotné nahrávanie spolu s masteringom nakoniec trvalo tri dni, čo bola na začínajúcu formáciu priamoúmerná doba. Raketový štart skupiny potvrdili aj ponuky na samotné vydanie oficiálneho nosiča, ktorého sme sa žiaľ už nikdy nedočkali. Rado spomína: „V podstate hneď po nahratí nášho štvorskladbového proma sa nás ujal Juraj Haríň z IMMORTAL SOULS PRODUCTION. Odohrali sme pár veľkých koncertov po boku kapiel ako DYING FETUS, SOILS OF FATE, či HOUWITSER . Dohodli sme sa na vydaní CD ale mám pocit, že vzájomne sme od toho upustili,  keďže kapela začala uberať na intenzite a Juraj taktiež začal prežívať existenčné problémy. Po čase som bol milo prekvapený, keď som sa dozvedal, že promo zaznamenalo dosť slušný úspech hlavne v Ázii a pár ponúk sa rysovalo aj v Čechách. No keďže sa kapela v tom čase akurát rozpadla nemalo to už veľký význam,  keďže každý jeden vydavateľ potrebuje pod sebou činnú kapelu“.
Skutočne je škoda, že sme sa nedočkali ďalších nových skladieb. Teraz sa už môžeme baviť len v čisto teoretickej rovine, kam by sa hudba S. R. posunula. Rado v tom má ešte aj dnes jasno: „Od proma sa nám podarilo spraviť ešte dve nové skladby, ktoré už boli viac prepracovanejšie a technickejšie. Nebola to už taká priama kopírka „Cranial Impalement“. Tieto skladby sme od prezentovali na pár našich posledných koncertoch a ohlasy boli veľmi pozitívne. Po kompozičnej stránke sa to začalo viac uberať štýlom DEEDS OF FLESH“.
Každý si teraz musí položiť otázku, prečo tak dobre rozbehnutému stroju došla para a my sa už teraz môžeme o ňom baviť len v rovine čo bolo. Vieme aká je na Slovensku realita a vytriezvenie prišlo veľmi rýchlo a neodkladne:“ Ja som kapele obetoval všetok svoj voľný čas a ver, že by som si veľmi želal, aby sme napredovali a pokračovali v tak dobre rozbehnutej forme“ spomína Rado. „Ako prvý opustil kapelu basák Peter, keďže mal svoju rodinku a nedokázal sa časovo toľko prispôsobiť hlavne koncertovaniu. Ja som ho plne chápal a rozišli sme sa veľmi priateľsky. Chvíľu nám to fungovalo aj v trojici, ale už som začínal tušiť, že definitívny rozpad nastane ak od toho upusti bicmen Boris, ktorý taktiež svoj voľný čas prispôsobil priateľke. A v tom čase aj Frank potreboval vycestovať za prácou do zahraničia. Dohodli sme sa, že si dáme pauzu a po čase sa vrátime späť, ale ako sám vieš ostalo už len pri spomienkach na spolocné gardenparty.
Na tie sa veru nedá zabudnúť ani po rokoch, to máš veru pravdu. Ale dosť bolo nostalgie. Život ide ďalej a to si uvedomil aj gitarista Rado, ktorého zanedlho po rozpade S. R. kontaktovali už vtedy zabehnutí TYPHOID. Pre niekoho možno ponuka z ríše snov, ale Rado sa jej chytil statočne: „Práve v tom čase, kedy sme si dali so S. R. prestávku, ma oslovil Roman z TYPHOID, či by som u nich neskúsil hrať druhú gitaru. Ja som samozrejme súhlasil,  keďže chalanov som už dlhšiu dobu poznal, boli sme rovnako nadstavení po štýlovej, ale aj ľudskej stránke. Od samého začiatku som vedel, že som sa dostal do dobrej partie a v priebehu krátkej doby som nadobudol pocit, akoby som tam patril od začiatku. Pôsobenie v TYPHOID mi dalo nové skúsenosti aj po hráčskej stránke,  nakoľko chalani sú v tomto smere zdatní a dokázali svoje schopnosti využiť aj v oblasti nahrávania“.
Keď sme už pri TYPHOID, tak po vydaní posledného albumu „Disfigured By Blind Faith“ zostalo menšie ticho. Veľa ľudí teraz ani nevie, či vlastne ešte skupina existuje, či môžeme povedať, že je to ticho pred búrkou, alebo je už skupina definitívne zmrazená v čase: „Kapela po vydaní posledného albumu absolvovala niekoľko úspešných koncertov aj za hranicami Česko- Slovenska,  no potom prišlo obdobie,  kedy sme naozaj poľavili v činnosti,  ale môžem ubezpečiť ,že aj naďalej sa hudbe plne venujeme, pripravujeme pár noviniek o ktorých budete pravidelne informovaní na našej facebookovej stránke. Ak by mal niekto chuť si pozrieť TYPHOID v plnom nasadení,  tak 15.12.2012  nás môže zhliadnuť na koncerte v Kanianke spolu s EMBOLISM, ATTACK OF RAGE…tešíme sa na stretnutie.   

DOBOVÉ NÁZORY HUDOBNEJ KRITIKY NA MATERIÁL „PROMO 2002“:

Zhruba 14 minútový materiál prešiel mojou hlavou rýchlosťou blesku a ja som zostal iba neveriacky sedieť. Ešte raz kontrolujem CD, či som sa náhodou nezmýlil a nepustil som si nový DISGORGE. „Synťáci“ vám nafrézujú do hláv ultrabrutálny death metal v US štýle, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani ich americkí kolegovia. Gitarová hra Rada, doplnená o basové linky Pedra, rýchlosť blesku bubeníka Borisa a nad tým všetkým chorobný vokál Franka vám ukážu silu slovenskej scény. Dalo by sa namietať, že Frankove vokály sú monotónne, ale keby každý spieva ako menovec Mullen, tak by všetky skupiny zneli rovnako. Chalani pozdvihli latku slovenského brutal death metalu riadne vysoko, tak som veľmi zvedavý, ako sa popasujú s ďalším materiálom…
CREMATION zine č.9/2002

Chalanom učaroval brutálny death. Takže všetci, čo máte radi romantické a pomalé sračičky, môžete kľudne prestať čítať. Štyri songy, začíname introm a potom… uf, ani americké chásky by sa nemuseli hanbiť! Trocha mi však vadí zvuk bicích, ktorý je akýsi plechový, gitary a zvyšok je v pohode, ale tie bicie… hlavne rytmičák (pripomína mi to DEVOURMENT, ale tu je to ešte „plechovejšie“). „Cerebral Discharge“, toť prvý Song. Čo napísať – brutalitka, krásne zabijácke vokály. „Cut The Life Cord“ – nie, do romantiky sme neskĺzli, jedná sa o dôstojného pokračovateľa. Pri konci mi skladba začína po gitarovej stránke pripomínať BLOOD, nevadí, aj majster tesár sa niekedy utne :) Tu sú tiež také hravé a zároveň šialené. Trojka „Intensive Manslaughter“ – neviem teda ,či má zmysel rozoberať každý song zvlášť, asi ani nie. Jednoducho brutalita, podporovaná neuveriteľným rykom speváka, výbornými gitarami, ktoré sa snažia aj o nejaké tie mini vyhrávky a sóla. „Guttural Sodomy“ je názov poslednej veci. Posledné dve skladby mi, najmä čo sa týka bicích, pripomínajú kanadských GORGUTS, a túto kapelu práve nemusím… tie bicie sa mi zdajú troška chaotickejšie , než som si predstavoval.
METALIRIUM webzine

Takže nasaď pořádně zlej výraz, vystřel do vzduchu paroháče a skoč do toho po hlavě. Tydle kluci se s tím nemazlej a jestli někdy udělaj jenom riff, kterej nebude nakládačka jak prase, tak jim to neuvěřim. Vokál je sice avantgardně monotóní (jako když si disdžokej pohrává s „blasted“ od d.o.f…), ale řekl bych, že ten dřevorubec přesně ví co dělá, a taky pochybuju, že by tu muziku tady vůbec někdo voicem ukočíroval… I když právě S. R. jsou takovou krásně stylovou hračičkou z čistého nebe. Ať už někdo z S. R. někde hrál, nebo je to vůbec první nahrávka zůčastněných, sešla se tu partička jen co je pravda. Kurevsky naložená čuňařina. Pro mě je celkové vyznění nahrávky i kapela, jak na mě působí, jednoduše fantastické resp. moc sympatické a to přez jakékoli mouchy co se týče třeba originality nebo, nedej bože, nějaké rozmanitosti.
MARAST MUSIC webzine

Darmo budete hľadať, čo i len kúska melódie, žiadna tam nie je. Ak ste však milovníkmi gitarových pískačiek, závratných rýchlostí a kanálového growlingu, tých si užijete mierou vrchovatou. Štruktúra všetkých štyroch skladieb je poriadne členitá a komplikovaná, takže si na prvé vypočutie z celého proma nezapamätáte takmer nič. Čím viac ho však počúvate, tým viac sa vám zarýva pod kožu. Našliapané, neustále sa meniace bicie miestami pripomínajú Kanaďanov GORGUTS, kde tu sa vynorí nápaditá basová linka a zo speváka mám pocit, že hlasivky mu narástli niekde v črevách. Texty k dispozícii nemám ale pravdu povediac, podľa vokálneho prejavu pochybujem, že nejaké existujú. Po zvukovej stránke je materiál na úrovni vyššieho priemeru. Vytkol by som len nazvučenie gitary (niektorí riffy sú čitateľné len so stiahnutými basmi a aj to len s dostatočnou dávkou fantázie) a na môj vkus príliš vyčnievajúci rytmičák.
INCIPITUM webzine

Demon

Autor: admin

Zdieľaj