Recenzia – BRUTE „Sophisticated atrocity“ (2012)

Koráb s úderným názvom BRUTE vyplával z rodného prístavu Vranov nad Topľou, aby zamoril svojím zverstvom death metalovo chtivých pirátov. Štefan Tokár, Pavol Fil, Peter Heteš a Robert Demeter, tak znie zostava posádky, ktorá vdýchla život tomuto dielu zkazy, hlavne Steve, ktorý ako jediný ťahá túto loď od úplného vzniku, čo už je 14 rokov. To, že zázemie pre toto smrtiace hobby vo Vranove by ste ťažko hľadali a kapitán Steve sa svojej mapy pokladu nevzdal ani raz po celých 14 rokov, značí o zápale pre vec a chuť vytvoriť kvalitné dielo, ktoré by nezapadlo prachom.

Začiatok nahrávky otvorí hororovo ladené intro z filmu Mucha, no následne za ním sa na nás vyvalí energický, svieži death metal s bicími, ktoré majú ráz. Gitarová zložka je pekne navrstvená harmonickými, štruktúrovo bohatými pasážami, vďaka čomu nahrávka naberá na melodickosti, hlavne v pomalších momentoch. No nebojte sa, všetko v rámci žánru, čiže brutal death metal jednak amerického formátu – údernosť DYING FETUS, equilibristika ATHEIST, z druhej strany tu narazíme na európske ovplyvnenie, kde by som mohol spomenúť PESTILENCE na začiatku rokov 90-tych.

Čo v tejto nahrávke dominuje, sú svieže nápady. V každej jednej skladbe narazíte na pasáž, ktorá vás milo prekvapí a vyčaruje vám úsmev na tvári, či prinúti hlávkou zakvitovať.  Či už mohutne navrstvená pasáž vo „Vain Benignity“, alebo rôzne technické sekvencie v „The sins will get us“ a mohol by som menovať kopu ďalších v ostatných skladbách, no niečo nechám aj na vás.

Neoddeliteľnú súčasť nahrávky tvorí vokál Pafa, ktorému občas sekunduje Robert. Šťavnatosť a mohutnosť sú hlavné klady tohto prejavu, ktoré vyznejú najmä v pomalých pasážach, hlavne pri skladbe “Inhuman seed of terror“, kde musí uznať každý, že tento človek má niečo v sebe.

Zvuk nahrávky je pekne vyrovnaný, človek sa nemusí hrať na zvukového bádateľa, aby započul všetky nástroje, snáď možno basa zaostáva, ale to je len malý detail.

V textovej stránke albumu sa stretnete s ľudským pokrytectvom, kritikou viery alebo s ponižovaním človeka človekom. Čiže žiadne gore témy, ale tematické texty, ktoré majú zmysel, hĺbku a neslúžia len k výplne priestoru, začo majú u mňa východniari ďalšie významné plus.

Bez srdca by to nešlo. Presne o tom sú východniari BRUTE. Keď máte radi death metal hraný pre radosť s množstvom sviežich nápadov, rozhodne si zaobstarajte tento album, lebo čoskoro tu máme pokračovanie, na ktoré sa veľmi teším.

Bukáčo 8/10