Recenzia – ACHERONTAS – „Amenti“ 2013 (W-T-C Records)

Názov najnovšieho albumu gréckej kapely Acherontas odkazuje k egyptskému podsvetiu.  Tak, ako predchádzajúci album Vamachara , je aj Amenti  presiaknutý starovekou symbolikou a odkazmi k mytológii. Najširší priestor dostala mytológia Egyptu, ale napríklad pieseň Erset La Tari – The Red Temple referuje k sumerskej. Táto silná orientácia na prebúdzanie starovekých okultných princípov je prítomná na celom albume –  kapela nás svojou novinkou zoberie do podsvetia a dá nám okúsiť, ako sami hovoria, „krv a piesok“.

Na albume môžeme počuť výbojné, zúrivé black metalové pasáže, ale tiež aj pomalé atmosferické časti, ktoré ho pôsobivo odlišujú od iných hudobných počinov na poli black metalu. Amenti má v sebe náboj divokosti, nespútanosti ale aj hĺbavého magického zariekavania. Miestami pôsobí ako prenesenie do starovekých púštnych katakomb, kde džinovia rozprávajú svoje príbehy.

Album kombinuje black metal s dark ambientom, ale rozhodne nie na štýl kapiel ako Summoning –  dark ambient je umne využitý v podobe rôznych medzičlánkov pri prelínaní skladieb, alebo v kombinácii s rôznymi akustickými nástrojmi. Počúvať Amenti je ako čítať knihu. Všetky skladby sú výborne spojené, ako kapitoly, ktoré spolu tvoria jeden celok. Amenti je atmosferickejší než album Vamachara a využíva orientálne prvky vo väčšej miere. Tam, kde začali v predchádzajúcom diele tieto pasáže klíčiť do elementárneho tvaru, v Amenti rozkvitli do plnej pôsobivej a zrelej formy (najmä v skladbe Wines Of Blood & Pestilence).

O úvod albumu Voluntas Supra Materiam (Vocatio Prima) sa postaral martial-industriálny hudobník Henry Müller, známejší pod svojim projektom Arditi. Krátke, temné, pochodové intro otvára brány púštnej búrke. Skladba Amenti – The Lamp ov Desert sa spustí nekompromisnou klepačkou a prechádza do pomalších a atmosferickejších pasáží, ktoré podčiarkujú mierne orientálne znejúce melódie gitár. Skladba sa uzatvára ambietnými zvukmi a temným dunením bubnov. Pri nasledujúcej The Stele ov the last conjuration orientálne melódie gradujú. Zo stredného tempa sa prechádza do rýchlejšieho, a atmosféru skladby dotvárajú démonické škreky. Nebt-Het – Divulgence of Her Sacral temples je jedna z vrcholných momentov albumu a jedna z najlepších skladieb od Acherontas, aj keď tu sa nejedná o metalovú záležitosť. Nádherná oáza pokoja, kde si môžete naplno vychutnať akustický zvuk nástrojov blízkeho východu a čistý spev. Z tohto snenia navodzujúceho až meditačné stavy sa človek preberie priamo do starovekých pekelných hlbín. Set Triumphant – Nubti  je asi najzúrivejšou a najzlovestnejšie znejúcou skladbou albumu. Počas skoro deväť minútového trvania budú padať ako desať rán egyptských besné klepačky a rúhačské riffy. Po tejto smršti navodí Dissolution (In the sands ov Time) jemne nepokojnú náladu – akusticko-ambientný začiatok vystriedajú pomalšie rytmy, strašidelne znejúce gitary a text recitovaný v rodnom jazyku kapely – v gréčtine. Táto kombinácia pôsobí veľmi tajomne a transcendentálne. V podobnom duchu bude pokračovať skladba  Wines of Blood & Pestilence, ktorá atmosférou prechádza až do nadzvukovej spirituality. Začiatok ďalšej skladby Erset La Tari The Red Temple svojím postupom môže poslucháčovi pripomenúť legendárnu Freezing Moon od Mayhem. Celá skladba graduje z pomalých riffov do klepačiek sprevádzaných mátožnými tónmi gitár, a po krátkej ambientnej pauze končí melodickejšími vyhrávkami. Album uzatvára outro Vocatio Ultima, opäť z dielne Henryho Müllera.

Albumu sa nedá nič vytknúť.  Acherontas sa od predošlého albumu Vamachara posunuli zase o kúsok dopredu a stvorili výborné  dielo, ktoré môže byť na poli black metalu pre poslucháča úplne novou, obohacujúcou skúsenosťou. Amenti sa svojou púštnou atmosférou perfektne hodí do týchto horúcich dní, a mohol by osloviť poslucháčov kapiel ako Septic Flesh, Melechesh alebo Teitanblood. Amenti je neobyčajný a originálny album s hutným a intenzívnym zvukom v premyslenom kontraste s meditačnými časťami okultného rázu so sprituálnymi spevmi a šepotmi. Je to detailné a komplexné dielo, kde rýchle pasáže rozbíjajú vesmír do šialeného chaosu, a pomalé ezoterické medzičlánky ho vracajú na poriadok.

1. Voluntas Meteriam „Vocatio Prima“
  2. Amenti-The lamp ov the Desert
  3. The Stele ov the Last Cojuration