Recenzia – ABSOLUT DEAFERS – „Zrození“ (Bayger Production, 2013)

Najprv vám poviem príbeh o tom, ako som sa dostal k tejto nahrávke, ktorý prináša hlavne ponaučenie pre mnohé mladé kapely. Kde bolo, tam bolo, bol raz jeden spriatelený webzine http://www.metalmania-magazin.eu/, kde jeho vedúci prišiel s ponukou na spoluprácu s neznámou českou heavy kapelou, o ktorej je momentálne reč. Jemu sa podarilo nielen vybaviť originál cd v digipack balení!!, ale rovno mu bola ponúknutá aj súťaž o tri cédečká. Tomuto prístupu som s prekvapením prikývol a šiel som do toho tiež. Hneď na to mi rýchlosťou blesku prišiel mail od ich manažérky s rovnakou ponukou aj so súťažou. Dokonca sme sa dohodli len na dvoch CD do súťaže, ale poštou mi došli rovno tri, neviem kde sa nastala chyba, možno nikde. Aké ponaučenie z toho plynie? No hlavne to, že kapely by nemali driemať na vavrínoch, ale bojovať sami od seba, čo hlavne spočíva v tom, že treba rozposielať svoje nahrávky všetkým možným médiám, či už časopisom alebo webzinom, veď aj záporná recenzia je reklama, hlavne nech sa to dostane k viacerým ľuďom. Súťaž je už len taký odvážnejší bonus, ale aj pomocou nej sa dá prinútiť ľudí, aby sa aspoň kus zaujímali o vašu nahrávku a tým pádom ich to môže osloviť. Toľko k príhovoru do duše, poďme k nahrávke.

Za zmienku stojí, že kapela nedávno absolvovala turné po českých rádiách (musím povedať, že toto je fakt príkladný manažment), čiže po hudobnej stránke nečakajte nejakú extreme metalovú nahrávku. Ide tu o typický heavy metalový album českej scény, s dôrazom na chytľavé a zapamätateľné refrény. Občas tu síce narazíme aj na iné krajiny, napr. úvodný riff prvej skladby „My War“ môže pripomenúť HAMMERFALL. Taktiež tu nájdeme aj nejaký jemný nádych thrash metalu, ako príklad môže poslúžiť začiatok v skladbe „Q“. Úspech v rádiách zrejme zabezpečili skladby ako „Poslední“, ktorá je podľa mňa už za tolerovanou hranicou komerčnosti a hlavne naberá nádych poprocku, niečo na štýl CHINASKI a podobných nechutností, podobne je na tom aj skladba „Posel Smrti“.

Veľkým ťahúňom tejto nahrávky je hlavne spevák Joker. Nevlastní síce žiadny extra rozsah, ani Michael Kiske mu výšky závidieť nebude, no jeho rozmanitosť a sila v hlase mu pozornosť zabezpečí. Farbou môže trochu pripomenúť Pepu Vojteka z KABÁT, ktovie, či je to vlastne plus, frázovanie mu ide náramne, prejav je krásne rozmanitý, dokonca k tomu pridáva aj nejaký ten pokus o growling. Textový boj vyhrávajú české texty po výsledku 2:0 pre domácich. Čo je veľká škoda, v českom jazyku je síce doma, ale tým sa zabaľuje do balíku miliónu podobných kapiel. Keď však dôjde na anglický text, hneď je to ako keby úplne iná kapela a balík sa vtedy úplne roztrhá. Vykašľal by som sa aj na nadávky, ktoré mi prídu nasilu, neúprimne a hlavne – sú zbytočné.

Ešte musím spomenúť zvuk, ktorý je veľmi vyspelý. Nástroje sú pekne vyvážené, spev je trochu v popredí, ale tomuto rozhodnutiu sa veľmi nedivím. Imidž kapely a celkové spracovanie digipacku hodnotím kladne, je to na veľmi vysokej profesionálne úrovni.

Keď si to celé zhrnieme, ide o celkom zaujímavú a dospelú nahrávku, hlavne určenú pre vyznávačov trochu komerčnejšieho poňatia metalu. Rušivé popovinky na jednu stranu odrádzajú metalovú časť poslucháčov, ale na druhej strane zaujmú úplne iné publikum. Uvidíme, čo sa z tejto nádejnej formácie vyvinie v budúcnosti, azda sa priklonia skôr k metalovým vodám.

Hodnotenie: 6/10
Autor: Lukáš „Bukáčo“ Polák