Recenzia – “ICED EARTH” – Plagues Of Babylon (Century Media, 2014)

Hmm, no zdá sa, že to pôjde aj bez toho Barlowa. Ten sa po druhom neprekvapujúcom odchode z kapely vrhol na ďalšie projekty (najnovšie ASHES OF ARES) a zanechal muzikantov napospas hľadaniu adekvátneho vokalistu, ktorý by jej pomohol dokázať sa udržať v nastolenej rovnováhe tvorivosti. V podobe Stu Blocka sa im podarilo nájsť perfektnú kombináciu všetkých doterajších hlasov ICED EARTH, navyše so svojským prístupom. Stuov premiérový album Dystopia (2011) znamenal pre kapelu čerstvé nakopnutie, podarilo sa jej nadviazať na jeho kvalitu novou Babylónskou pliagou? Myslím, že áno, no pár múch by sa veru ešte dalo vychytať.

Jon Schaffer a spol. už zrejme nikdy nesplodia materiál hodný porovnávania s legendárnym Something Wicked This Way Comes (1998), nemôžem ale tvrdiť, že novinka je priemerná alebo nejak podobne. Mám našťastie len zopár drobných výtiek. Za prvé musím spomenúť akýsi tupší zvuk bicích, ak to teda nie je len moje zdanie. Zvuk Morrisoundu, ktorý má na svedomí najklasickejšie albumy kapely, mal vždy tie správne gule, síce neviem kedy od nahrávania v danom štúdiu upustili, ale každopádne to asi nebol ten najsprávnejší ťah. Album som počúval na slúchatkách, tak nech mi verní odpustia. Potom sú tu opakujúce sa riffy Jona Schaffera. Na jeho bokovke DEMONS AND WIZARDS (kde spieva Hansi Kürsch, mimochodom taktiež hosť na albume) som tie „ušaté“ podobnosti až tak neregistroval, u ICED EARTH mi ale trošičku vadia. Našťastie je Jon poriadnym špekulantom a dokáže túto skutočnosť efektne zakryť. V rozporuplnom zmysle ma zaujala aj rozvláčnosť niektorých skladieb, to ale naopak môže mnohým imponovať.

A teraz už len k plusom: Myslím, že stačí spomenúť, že Plagues Of Babylon obsahuje „The Culling“ a „Democide“, suverénne najlepšie veci od ICED EARTH za posledné obdobie, takisto ako aj podarený cover Johnyho Casha „Highway Man“, kde si zanôtili i Russell Allen (SYMPHONY X, ADRENALINE MOB) a Michael Poulsen (VOLBEAT). Baladickú starinku „Watching Over Me“ evokuje dojemná „If I Could See You“, kde s hlasom brilantne exceluje Stu.

Nič prevratné, iba typický, no stále heroicky zvládnutý štandard. Súčasné rozpoloženie ICED EARTH mi ale sedí oveľa viac ako to s Ripperom Owensom v čele, tie albumy nemám bohvieako v láske napriek jeho super hlasu. Priaznivci určite metlia ostošesť, majú na to pádny dôvod.

Recenzia: Smeťo