Recenzia – STERCORE – „Fake World“ (Rest Of Noise Productions, 2013)

Vo svete čím ďalej, tým viac rastie popularita moderne znejúcich odnoží metalu, či už ide o deathcore, technický death metal alebo djent. V ruka v ruke s tým ide aj kvalita nahrávok a počet menej kvalitných kapiel. Už len pár stabilných jedincov sa drží nad hladinou oceánu nekvalitných, doslova až premnožených kapiel. Na slovenskú odpoveď sa nemuselo veľmi dlho čakať a tak v roku 2012 vzniká v Prievidze kapela STERCORE. Hneď v tom roku vzniká demo nahrávka “Raven Nest“ a rok na to už prichádzajú s debutovým zápisom do kroniku slovenského metalu s názvom „Fake World“.

Hudobná zložka by sa dala rozdeliť na dve skupiny, ktoré sa navzájom doplňujú. Prvá kapitola, ktorá sa rozprestiera na prvých štyroch piesňach sa nesie v duchu polámaného deathcoru s vplyvmi otcov žánru ako CARNIFEX či SUICIDE SILENCE. Príliš veľké navrstvenie breakdownov, hluché pasáže, ktoré odchádzajú do prázdna, ako príklad môžem použiť „Stercore Flies“, kde prílišné breakdowny (je ich až nezdravo veľa) zhadzujú skladbu o poschodie nižšie a nezachráni ju ani chytľavá death metalová vsuvka. No ak sa nahrávka preklopí na piatu pieseň, zrazu začnú chalani viac vŕtať do death metalových pôd a nerastné bohatstvo sa začne valiť z každého vývrtu. Breakdowny s mierou (žiadne rušivé sekanie na prázdno), death metalová linka krásne vsunutá do konceptu skladby, hlavne príklad skladieb „Dying Body“ a „Sick Secret“. Takto skladby naberajú na zaujímavosti a neprefrčia jedným uchom dnu a druhým von.

Matúšove vokálne exhibície patria k pozitívnejším stránkam nahrávky. Kombinácia až troch druhov vokálneho prejavu je fakt chvályhodná. Paradoxne najpoužívanejší uškriekaný prejav, ktorý môže pripomínať Mitcha Luckera (SUICIDE SILENCE), je z tejto trojice najslabší a spadá skôr do úľa tuctu kapiel. Zato ak zrazu prejde do hlbokého až gutteral vokálu, kedysi dávno veľmi využívaného u DESPISED ICON, naberá aj hudobná zložka na obrátky a celkové vyznenie je hneď mohutnejšie, ráznejšie a má silu zlomiť nejaký ten krk. Nesmieme zabudnúť ani na growling, ktorý tvorí niečo ako prechodové štádium medzi hore spomínanými dvoma dominantnými vokálnymi technikami, neurazí ani veľmi nepoteší.

Zvuková stena mi príde akosi nevyrovnaná. Bicie sú až príliš nadnesené a vyznievajú až umelým a strojovým dojmom (ako u väčšiny moderného death sveta). Podobný problém mám aj s gitarami, tie sú pre zmenu niekde vzadu zabudnuté a slúžia po väčšinou ako len výplň voľného priestoru (prípad prvej polky nahrávky). Grafická stránka v podaní GRAPHICORES (EMBOLISM, HUMAN HUMUS, ATTACK OF RAGE…) je fakt prvotriedna. Ich industriálne motívy skrývajú skutočný obraz ľudskej povahy, ktorý je ukrytý pod maskou „business“ prevleku. Je to trefné, výstižne a hlavne to núti ľudí sa zamyslieť aj nad touto stránkou, nielen kuknúť jedným okom na obal a odložiť do poličky.

Prievidžania s debutom prinášajú veľmi nevyrovnanú nahrávku. Na jednej strane prebreakdownované pasáže bez hlavy a päty, na druhej strane, ak sa nahrávka dostane do druhej časti, skladby dostávajú s prídavkom death metalu širší rozmer a tým pádom sú zaujímavejšie a neprejdú vám uchom naprázdno. V konečnom dôsledku musím však povedať, že ako začiatok to vôbec nie je zlé, predsa len v deathcore má Slovensko veľký nedostatok.

Hodnotenie: 6,5/10

Tracklist:

1. Fake World 03:03