Recenzia – „EX-PULSE“ – Pulse (vlastné náklady, 2013)

expulseO existencii tejto sympatickej štvorice z Námestova som nemal ani potuchy, o to viac ma teší fakt, že sa môj osobný rebríček progresívneho majstrovstva na Slovensku opäť o jednu priečku rozrástol vďaka ich albumu Pulse. Podľa všetkého ide o debut, keďže na webe bandzone.cz som veľa informácií o vydaných nosičoch nenašiel, každopádne sa ale jedná o nadpriemerné dielko iba s malými chybičkami krásy. Štýlovo sa chalani pohybujú niekde medzi hard rockom, heavy metalom a progressom, taká šikovná kombinácia rafinovaných postupov DREAM THEATER a starších EVERGREY. Dokonca by som sa odvážil povedať, že v radách kapely sa nachádza naozaj veľký gitarový talent v podobe speváka a šesťstruniara Juraja Gašinca, ktorého sóla v kombinácii s rozmanitými klávesami Antona Sivoňa dokážu poriadne ulahodiť sluchovodom.

K skladbám ako takým sa môžem vyjadriť osobitne, keďže ich Pulse obsahuje iba osem. Album je vlastne, dá sa povedať, poloinštrumentálny, keďže rovno v štyroch veciach vôbec nezaznie spev, čo ale vôbec neubližuje celkovému dojmu, práve naopak. Úvodná inštrumentálka s trochu „true“ názvom „Rock Delirium“ je iba takým jemným nádychom pred najdlhšou skladbou počinu, „The Man Without A Face“. Tá je bravúrne vystavaná a poslucháčovi je hneď jasné, že kapela je zohratá a nápadov má požehnane. Tým chcem povedať, že nudné pasáže by ste tu hľadali márne, tam, kde je progresívnych prvkov pomenej, sa poriadne riffuje a bicie Ľuboša Franeka ženú skladbu až do powermetalových vôd, a zase naopak. Gashov hlas sa mi pri prvom vypočutí akosi nezdal, jeho zastrenejšia farba mi akosi nesedela. Pri opakovanom prehrávaní som ale zistil, že k hudbe EX-PULSE sa hodí a vie s ním obratne pracovať. V podobnom duchu ako predošlá skladba pokračuje aj „Blackstorm“, akurát je o niečo priamočiarejšia. „Amandi & Vivendi“ je ďalšou čisto inštrumentálnou jazdou, kde sa chalani vybláznili hlavne v trilkujúcich súbojoch gitary a kláves. Martin Buc ako basgitarista je so svojim nástrojom podľa môjho názoru zvukovo stavaný do úzadia, našťastie vie, ako sa má postarať o správne vyznenie rytmickej sekcie.

DCIM100MEDIA

Pod položkou číslo 5 sa nachádza skladba „River“ s krásnym sólom v jeho polovici, mám ale pocit, že sa jedná o najmenej výraznú pieseň, ktorá ale nezapiera muzikanstvo kapely. A teraz pozor, pretože prichádza pomyselný vrchol celého albumu! Názov „Melody 4 Life“ presne vystihuje celú jej podstatu, akustická gitara jemne navádza romantickú atmosféru a Gasho si striháva ďalšie magické sólo s lickmi, ktoré mi silne evokujú Stevea Hacketta z GENESIS. „Different Life“ prináša asi najmelodickejšie a najchytľavejšie linky, za podobnú skladbu by sa nehanbili ani úspešnejší kolegovia zo zahraničia. No a celé to končí titulnou inštrumentálkou „Pulse“, ktorá zakončuje album tak, ako sa patrí – peknou melódiou a ukážkami schopností všetkých členov.
Môj verdikt bol pôvodne o trochu nižší, po niekoľkých otočeniach CD ale musím skonštatovať, že EX-PULSE ma svojim (asi) debutom veľmi potešili. Dúfam, že sa už pracuje na jeho následníkovi, budem ozaj zvedavý, s čím nás potešia najbližšie. Takisto by nebolo od veci pozrieť si ich naživo, taký trojkoncert s kapelami AMATAE ADEA alebo CASTAWAY by mohol byť viac než zaujímavý. Tentokrát za sedem…

Recenzia: Smeťo

TRACKLIST:
1. Rock Delirium (intro)