Recenzia – KILLCHAIN – „Where Is Your Saviour…“ (METAL AGE PRODUCTIONS, 2014)

killchain coverTento rok sa kvalitným nahrávkam obzvlášť darí. Naša scéna tiež nezaháľa a po mnou nedávno recenzovaných MAJSTER KAT prichádzajú s novinkou aj košickí death/grinderi KILLCHAIN. Album už bol síce nahratý v marci minulého roka, ale hľadanie vydavateľa zobralo dosť času, až to nakoniec skončilo u nás v domovskom METAL AGE PRODUCTIONS. Ako sa vraví: „Na dobré si treba počkať“, tu to platí doslova. Ja by som si vedel tento album predstaviť aj v katalógoch veľkým firiem ako SEASON OF MIST alebo CENTURY MEDIA. Nie, nepreháňam, dôvody sa dozviete nižšie.

Prečo som spomínal práve tieto firmy? Pretože nedávno vychrlili nové nahrávky kapelám ABORTED a MISERY INDEX. Práve k nim by sa dala najlepšie prirovnať terajšia tvár Košičanov. Od Američanov si berú ich ráznosť a kompaktnosť a od Belgičanov zase grindovú nasratosť. Nahrávka je prešperkovaná technicky premyslenými linkami, ktoré sú plné death metalového riffingu a grindových sekaníc až vytvárajú spolu úderný, priamy, no zároveň vyspelý celok. Celé to ide ako buldozér s neuveriteľným ťahom na bránu a silou ničiť všetko vôkol. Zároveň, ako som spomínal, nie je to len energia, ktorá z ich hudby náramne srší, ale aj technicky vycibrená hra, a to nielen Stana (gitaristu), ale všetkých ľudí, ktorí držia spolu ako celok.

Napomáhajú k tomu aj perfektne naaranžované vokálne linky. Gabi, ktorý svoje kvality predvádza aj u OBLITERATE, má náramne svojský vokál, ktorý spoznáte behom pár sekúnd a tým sa dá ľahko oddeliť od Stanových backing vokálov. Zvláda či už vyššie urevané pasáže, ktoré sú v jeho podaní veľmi jedinečné, alebo mu nerobí problém sa prehrabať aj v tých najnižších polohách, kde mu Stano parádne sekunduje a vytvára vokálne klbko, ktoré každému fanúšikovi tomuto žánru musí spôsobovať blahodarné účinky.

killchain kapela

Určitú výhradu mám voči zvukovej stránke. Keď sa chcete poriadne započúvať do tohto diela skazy a užiť si ho fakt naplno, musíte kohútik hlasitosti posunúť značne doprava. Keď tak učiníte, je všetko tak, ako má byť. Gitara parádne rezavá, no zároveň pekne vykreslená, basa buble znamenite a bicie sú poriadne dravé a majú správny šmrnc. Nesmiem taktiež zabudnúť na grafickú stránku coveru. Nechutný (pre nás značné pozitívum) patologický obrázok pitvajúceho človeka dvoma zmutovanými chirurgmi je pre death/grindera opäť splnený sen, žiadne zbytočné cenzúry či kompromisy, alebo nedostatok odvahy na prevedenie svojho obskúrneho, diela. Takto to má, moji milí, vyzerať!

Na košické dielo sa veru oplatilo čakať. Ich death/grind je na úrovni hodnej svetového mena! Je zároveň technicky vyšperkovaný, premyslený a zároveň má energiu na rozdávanie, ktorú živé vystúpenia tejto svorky znásobujú. Ja si dokonca dovolím tvrdiť (keď niekto čítal moju recku v Rock Harde na MISERY INDEX tak už to tuší), že Slováci prekonávajú svoju zahraničnú konkurenciu, len škoda, že svet má zavreté oči pred malým Slovenskom, čo je dosť veľké mínus!