Recenzia – KROKODIL – „Nachash“ (Spinefarm Records, 2014)

406060Fenomén superskupín, kde sa stretávajú známe osobnosti z rôznych kapiel aby vytvorili niečo unikátne a ambiciózne , nie je ničím novým. Námatkou môžeme spomenúť napríklad CREAM, MR. BIG, A PERFECT CIRCLE, AUDIOSLAVE, DOWN alebo tento rok ospevovanú zostavu KILLER BE KILLED. Prírastkom do tejto kontroverznej podskupiny kapiel je aj britské uskupenie KROKODIL, a aj napriek tomu, že členovia tejto superskupiny pochádzajú zo skromnejších kapiel, ich novinka „Nachash“ žne chváľu a rezonuje scénou. KROKODIL pozostáva z členov skupín ako SIKTH, GALLOWS, CRY FOR SILENCE a HEXES. Na ich facebooku nájdete veľmi výstižný popis ich hudby – prevažne brady a riffy.
„Nachash“ je v podstate presne o tom. Ak si vybavíte väčšinu metalových hudobníkov s mohutnými bradami a ich produkciu, dostanete prakticky veľmi dobrú predstavu čo vám môže tento plaz ponúknuť. Hutné riffy nasiaknuté raz thrashom, raz sludgeom či stoner rockom, úderné bicie, výrazná basová linka a riadne nasraný vokál. KROKODIL by sa dali prirovnať vo svojom miešaní vplyvov k teraz už kultovým KVELERTAK, s tým rozdielom, že medzi ich vplyvy nepatrí black metal, ktorý je v KVELERTAK jednou z najdôležitejších ingrediencií.
Narozdiel od KVELERTAK, alebo druhej obdobnej superskupiny holdujúcej agresívnemu svižnému metalu KILLER BE KILLED má KROKODIL niekoľko nevýhod. Prvou je načasovanie, špinavé riffovanie prepletené atmosferickými postovými pasážami a silným hrdelným vokálom je už tak trocha otrepané. CONVERGE splodil mnoho potomkov za posledných päť rokov, a každá ďalšia kapela, ktorá tomuto štýlu holduje má stále menšiu silu ako tá predošla. KILLER BE KILLED zachránilo pred neúspechom to, že obsahuje výrazné osobnosti, ktoré majú špecifický štýl hrania a cit pre zvuk. Zároveň ide o osobnosti, ktoré nemajú problém zložiť aspoň čiastočne nadpriemerné skladby. KROKODIL bohužiaľ tieto vlastnosti nemá až natoľko rozvinuté a aj napriek nespornej kvalite niektorých skladieb sa len tak tak udržuje tesne nad priemerom. Zvuk je taktiež výborný, našlapaný, ale tak trocha britsky sterilný a niektoré riffy znejú ako nevyužité nápady týpkov z LAMB OF GOD.
Najväčšou silou kapely sa tak stávajú atmosferické pomalé skladby, ktoré ťažia najmä z hutných pomalých riffov, dobrých melódií a precíteného vokálu. Akonáhle kapela zrýchli, málokedy to funguje. Vznikol tak album, ktorého polovica je „iba okey“ a druhá je „veľmi dobrá“. Skutočne, keď sa KROKODIL rozhodne pracovať vo svojej hudbe podobne ako napríklad taký GHOST BRIGADE, a perfektne strieda rytmicky atraktívne riffy s refrénmi, ktoré doslova vybuchujú, vtedy je všetko v poriadku. Akonáhle však začnú thrashovať a nie veľmi výrazný spevák do toho agresívne jačí, vtedy to všetko pôsobí veľmi unavene. Ešte šťastie, že bicie a basa znejú brutálne, posluch je tak o niečo znesiteľnejší.
Ak máte radi všetky vyššie spomenuté kapely, nebudem sa hanviť ak vám KROKODIL odporučím. Ak však hľadáte niečo svieže a nové, nebudete trpieť ak si „Nachash“ nevypočujete. Skladby ako „A Life Lived In Copper, But Painted in Gold“, „Phyllotaxis“ a predovšetkým „Sun Riders“ znejú naozaj dobre, takže palicu nad týmto uskupením lámať zatiaľ nebudem, ale zatiaľ iba ide o decentný nadpriemer.

Hodnotenie: 6/10

Sarkast