Recenzia – MÖRKHIMMEL –– „Ostří černé kosy zní“ – (L´ Inphantile Collective 2014)

Na konci roku 2014 prichádza na „temnotu sveta“ najnovší album od českých Mörkhimmel. Ku mne sa na recenziu dostal až v druhej polovici roku 2015 prostredníctvom vydavateľstva L ´Inphantile Collective, za čo im patrí moja vďaka!
O zostave a skupine len v krátkosti. Skladá sa zo štyroch členov Slávek – vokály, David – gitara, Andy – basgitara, Hawran – bicie. Ako hosť si na albume zahral aj gitarista Honza Kapák a dodal celému dielu väčšiu hutnosť. Kapela síce pochádza z Česka, no myslím si, že svojim image a hudobným zameraním, by ste týmto hudobníkom uverili aj severský pôvod.
Ponáram sa teda do sveta Mörkhimmel a je to prostredie depresívne, plne smrti, ničotnosti beznádeje a nihilizmu. Hudobne sa ocitám niekde vo Švédsku. Nečakajte však žiadnu kopírku severskej kapely, ide totiž o zmes rôznych žánrov – od živšieho punku a crustu, cez sludge, groove, až po death-black metalové melódie. Zlovestný vokál speváka Sláveka mi hneď v úvode prvej piesne pod názvom „Co je mrtvé nechám hnít“ hovorí: „Levitace v nicote je můj denní rituál.“ Myslím, že pokračovať netreba, všetci si domyslíte, že optimizmus na tomto albume neexistuje, NIKDE! Všetky melódie sa ťahajú v mólových stupniciach. Aj z toho dôvodu treba podotknúť, že novinka sa nehodí len tak na bežné vypočutie, má svoju atmosféru a treba mať na ňu náladu. Inak povedané, nie každému musí sadnúť po raňajkách v slnečný jarný deň :).
prispevek_files_2004180
Spomínaná prvá skladba sa nesie v pomalšom tempe. Striedajúca „Z cizího krev poteče“ sa zmení na rýchlejší punkový-crustový rytmus s rezavými gitarami a chytľavým rifom v strede. V rýchlejšom tempe sa nesie aj „Na věky věků“, pripomína vplyvy z vyššie spomínaného Švédska – akosi som si spomenula na Dismember. Black metalový nádych má podľa môjho názoru „První při konci světa“ aj „Zima“. Album zakončuje pomalšia, ťahavejšia a hlavne jedna z najdlhších skladieb – „Uprostřed prázdnoty“ (5:32). Všetkým skladbám dominuje špecifický, pochmúrny, kvílivý Slávekov vokál, ktorý Mörkhimmel dáva tvár.

Texty považujem za silnú stránku nahrávky, o to viac, že oproti staršiemu albumu sú lepšie zrozumiteľné. Ak budete mať možnosť, určite si ich prečítajte, pretože dokonale pasujú k jednotlivým piesňam. Možno so mnou niekto nebude súhlasiť, ale mne sa k hudbe Mörkhimmel české texty jednoducho páčia viac, ako anglické. O vizuálnu stránku albumu sa postaral basgitarista Andy a odviedol peknú robotu. Čierno – šedý cover síce neoplýva žiadnymi zložitými detailmi, no práve precízne nakreslená kosa dostatočne ilustruje atmosféru, s ktorou sa pri vypočutí tohto diela stretnete.
obal
Oproti predošlému „Zloskřivcovi“ je zvuk viac bahnitejší, temnejší. Novinka má možno menej ostrý zvuk ako jeho predchodca, no o to viac dopomáha atmosfére, ktorá na albume prevláda.
Môj celkový ortieľ pre Mörkhimmel je, že je to kapela, ktorá svojským spôsobom kombinuje rôzne hudobné smery. „Ostří černé kosy zní“ má špecifickú pochmúrnu atmosféru, ktorú umocňuje bahnitý zvuk a nihilistické texty, ktoré nám prednáša ich samotný „pôvodca“ – Slávek. Mörkhimmel prešiel od svojich začiatkov vývojom, ktorý mu dnes dodáva dávku originality a nezameniteľnosti! Ak ste sa s touto kapelou a albumom nestretli, odporúčam vrelo k vypočutiu!