Recenzia – HELLYUM – „Fantaziare“ (Bizarre Leprous Production, 2015)

coverNa konci minulého roka (u našich západných susedov) vznikol jeden veľmi zaujímavý album, ktorý si pozornosť na našich stránkach rozhodne zaslúži. Niekedy sa až pýtam, prečo nahrávky, ako táto, nie sú na vrcholoch rebríčkov. Dovoľte mi na to rovno odpovedať ďalšími otázkami. Prečo GORGUTS nepatria k (komerčne) najväčším death metalovým kapelám? Prečo ULCERATE nestoja v prvej línii death metalovej moderny? Alebo prečo CYNIC alebo ATHEIST nie sú oslavovaní na Olympe ako vizionári smrtiaceho kovu? Ak odpoviete na tieto otázky následne – „Ale veď tá kapela tam patrí!“, tak práve pre vás bude táto nahrávka určená. Ak ste sa s týmito kapelami zatiaľ nestretli, alebo ich poznáte len z počutia, tak je pravý čas to napraviť, keďže táto nahrávka obsahuje z každého niečo, čiže to môžete brať ako multidimenzionálny rýchlokurz!

Ako som naznačil v úvode, každá spomenutá kapela hrá rolu v tomto príbehu a to sa len zahrievame. Teraz sa prosím nezľaknite, bude ich dosť. Od GORGUTS a zároveň ULCERATE si berú šialenú atmosféru, disharmónie a jedinečnú neuchopiteľnosť. ATHEIST s CYNIC tomu pridali odvahu pre experimentálne výlety naprieč melódiami, tónami a zručnosť s nimi narábať ucelene a pritom šialene. Určitú dávku chaotizmu si berú na starosť CONVERGE, ktorí tomu navrch pridajú poriadny švih. Zmysel pre vytvorenie vesmírnej nálady a tajuplnej atmosféry môže pripomenúť VOIVOD alebo niektoré chorobné nálady zase GIGAN. Death metalovú melodiku a rôzne preťahované a svižné riffy zase zablúdia ku Grékom MASS INFECTION a zároveň klasické riffy k matadorom MORBID ANGEL. Pri nich sa pozastavíme aj pri poslednej piesni „Testorama tepe“, kde je použitý veľmi podobný vokálny efekt, ako použili MORBID ANGEL pri piesni „Where The Slime Live“. Niekedy dôjde až k technickému „džn-džn“ v duchu MESHUGGAH, hlavne pieseň – „Sivera a Morde“. A takto môžeme hľadať dozblbnutia.

h14Bsd9MuBQuC6WztOj0B2jiGu0Ewy5rKeď sa pokúsim o imaginárne zhmotnenie ich hudobnej tváre, tak sa mi hneď vynorí ksicht zabijaka z „The Texas Chainsaw Massacre“, akurát že je poskladaný z veľmi malých častí a je použitých niekoľko cudzích tvári, ktoré sú zošité hrdzavou ihlou. A čo nezískali, to si odrezali z vlastnej tváre a prišili k dielu, aby bola tvár plná znechutenia a nepríčetného pohľadu.

Taktiež mi ich hudba pripomína cestu labyrintom, kde si nikdy nie sme istí, čo sa skrýva za nasledujúcim rohom. Ak však narazíte na pascu, tak už je dávno neskoro, pretože ste si o ňu už dávno narazili hlavu (v tomto prípade uši). Stačí si zobrať len samotné vokálne úlety neprieč rôznymi polohami, technikami či spôsobmi skloňovať svoje hlasivky. Niekedy mi to príde ako nevyčerpateľná studnica nápadov a to nevravím o hudobnej stránke. Raz si myslíte, že počúvate death metal, potom sa zrazu ocitnete v avantgarde a vzápätí na vesmírnom výlete. Keby som fakt musel tomu priradiť škatuľku, tak by som vybral experimentálny death metal.

Najčudnejšie na tejto recenzii je fakt, že som vám skoro nič nepovedal o tejto kapele. Ide o nevšedný projekt, ktorý v sebe skrýva členov a ex-členov z kapiel ako Melancholy Pessimism, Hypnos, Pigsty, Dark Gamballe a Cales. Nesie meno HELLYUM a nahrávka je pomenovaná „Fantaziare“. Nebojte, aj ja som čumel ako puk pri tom názve. Ide o ich vlastný jazyk, ktorý si vymysleli pre túto nahrávku, aspoň tak tipujem. Darmo, kreativite sa medze nekladú.

Na záver poviem len fakt, že pri napočúvaní tejto nahrávky ma skoro zrazilo auto (dvakrát), čiže ju rozhodne neodporúčam púšťať na cesty. Pri tej hromade nápadov, nálad, rytmov a melódii sa vám ľahko zatočí hlava!