Recenzia – Constans Compromissum – I´ll break you – Support Undergroud – 2018

Neustále kompromisy – Constans Compromissum. Stretávame sa s tým každý deň, úmyselne, či neúmyselne, a nielen v hudbe. Bojujeme, až kým nás nezlomia, alebo sa vydáme cestou apatie, lebo nevidíme zmysel bojovať. Dalo by sa ďalej pateticky pokračovať, ale poďme radšej rozobrať nahrávku. Ešte predtým však dovoľte krátky úvod, ako som sa dostala k tejto kapele. Niekedy v januári mi v schránke pristál email, kde mi písal jeden z členov. Samizdatové vydanie na Bandzone som si hneď vypočula a hudobne ma materiál zaujal. Neskôr vzniká aj rozhovor, pretože Constans Compromissum (ďalej ako CC) veľmi nebol v povedomí, veď aj ja som sa o nich dozvedela len vďaka emailu, ktorý mi napísali. Vedela som, že skupina hľadá vydavateľa a tak som si počkala na vydanie u Support Underground, ktorý si CC zobral pod svoje kopytá. Tentokrát mi v poštovej schránke v júli pristálo reálne CD, a ja sa teším, že si pustím hudbu z tohto nosiča. Predsa len tie digitálne verzie nemajú pre mňa také čaro ako CD. Takže toľko k môjmu zoznámeniu s CC.

Mám rada, keď zvyknú mať albumy štruktúru, poprípade koncept. V prípade CC nechýba usporiadanie. Na začiatku vás do deja uvedie nestarnúca klasika – intro. Spolu s introm sa môžete s hudbou CC zoznámiť na 37 minútach v 10 skladbách (ak počítam aj intro). Nasledujúca skladba s názvom „Just three words“ už začne bez milosti, bez kompromisov. Album vás postupne prevedie svetom melodického death metálu plného lyrických riffov. CD oplýva melódiami, ktoré samozrejme ťahajú hlavné gitarové linky. Práve gitarové melódie sú podľa môjho názoru nosnou stavbou, ktorá dodáva CC punc originálnosti na slovenskej scéne. Ako som už napísala, počujem hlavne vplyvy old school death metalu, s melódiami, ktoré sa zarývajú do hlavy. Po vokálnej stránke je odvedená výborná robota. Takmer všetko je zrozumiteľné, frázovanie naozaj na úrovní. Spevy sa držia skôr v chrapľavých hĺbkach, no objavuje sa aj škrek. Priznám sa, že tento typ vokálu som už dlhšie nepočula medzi slovenskými skupinami. Najbližšou paralelou sa mi zdá byť Vesperov vokál v Depresy. Bicie sa držia v stredných tempách, ale vedia aj poriadne prikúriť. Príkladom môže byť napríklad záver skladby nazvanej „The Witch“ aj iných kúskoch. Basa podľa mňa nemá až také výrazné postavenie, ako gitary a spev. Vzhľadom na okolnosti, ktoré boli spojené s produkciou debutu si myslím, že výsledok je po zvukovej stránke veľmi solídny. Viac o tejto téme sa dočítate v našom rozhovore. Nedá sa povedať, že by bol zvuk nejako výnimočný, ale určite nie je rušivý žiadny z nástrojov. Novinka je na debut veľmi vyspelou záležitosťou, ale niet sa čomu čudovať, pretože gro tvoria hudobníci, ktorí si už niečo odohrali.

Samostatná kapitola je cover a texty. Bola som sklamaná, pretože texty som nenašla. Viem, že túto časť niektoré skupiny nepovažujú za dôležitú, ale ja osobne mám rada, keď si môžem prelistovať pekný booklet, kde nájdem texty, informácie a pod. Naozaj škoda tejto stránky. Ako som už písala vyššie, vokál je dobre zrozumiteľný, takže texty ani tak veľmi netreba, ak sa niekto nevyžíva vo vyššie uvedenom. Ústredný motív na coveri je tvár, ktorá je podobná známemu obrazu „výkrik“.  Myslím si, že autor coveru necháva popustiť uzdu fantázie, každému, kto bude mať CD v rukách. Význam tohto vyobrazenia si môže domyslieť každý ako uzná za vhodné, nerada by som použila nevhodnú interpretáciu. K vizuálnej stránke patrí aj logo, ktoré mi nedá nespomenúť. Keď sa zadívate na logo CC, je vidieť istú podobnosť s logami iných slovenských kapiel. Postaral sa oňho totiž Peter Gergel, ktorý je aj autorom loga Depresy. Práve tu vidím veľkú podobnosť. Keby som nevedela, že CC hrajú skôr melodický death metal, len na základe vizuálu by som ich hudobne priradila asi najskôr k black metalu.

CC je kapela, akých je momentálne na Slovensku málo. Hoci nemajú vyhranený jeden štýl a hudobne balansujú medzi rôznymi vplyvmi, sú pre mňa veľmi príjemným osviežením na našej scéne. Debutový materiál vykazuje známky vyspelosti, je vidieť, že títo hudobníci majú už čo to za sebou. V zásade som veľmi zvedavá na živé prevedenie, takže, snáď sa čoskoro vidíme pod pódiom.

Hodnotenie 8,5/10

Constans Compromissum