Recenzia – Embolism – Love Existence – Slovak Metal Army – 2018

Je slnečný septembrový deň a vyrážam za novými zážitkami na bicykli…Tentokrát som sa vydala do Kanianky, kde ma čakalo okrem už spomínaného bicyklovaniu aj prekvapenie v podobe nového CD od Embolism. Tak som si trochu neplánovane došla po svoj kus priamo na miesto, odkiaľ táto grind-core kapela pochádza. Čas však neúprosne beží a zrazu zisťujem, že je november, takže by sa patrilo urobiť recenziu. Novinka nesie názov „Love Existence“ a vydalo ju Slovak Metal Army. Názov je zvolený šalamúnsky, pretože sa nad ním v distre pozastaví každý poslucháč extrémnej muziky (na grind-core veľmi neštandardné). Podľa mňa celkom dobrý ťah! Ak budete hľadať skladbu s týmto názvom na albume, márne, ale vyplakávať už nemôžte, pretože ste si album kúpili (haha), tak si ho zákonite vypočujete….A potom narazíte na „Grind is love“ a bude vám to jasné! Jasné, samozrejme len z časti, lebo názov albumu zosobňuje nie len túto skladbu, ale ďalšie myšlienky, ktoré nájdete v iných songoch.

Embolism sa prihlásili s novým albumom po piatich rokoch od Devillumination z roku 2013. Veľmi nevidím zmysel v porovnávaní s jeho predchodcami. Novinka je aspoň podľa mňa prirodzeným vyústením snahy urobiť album, ktorý nebude rovnaký ako jeho predchodca, no so zachovaním si rukopisu a samozrejme stále v grind-core duchu. Ako prvé ma upútal zvuk nahrávky. Nahrávalo sa v štúdiu Shaark a výsledný zvuk je tentokrát ťažký a ostrejší ako na predošlých albumoch. Hlavne gitara a bicie sú viac v popredí a basa nie je až tak razantná. Ak porovnám Mišov vokál s Attack of rage, v Embolism je menej zrozumiteľný, ale nejako mi to neprekáža. Aby som však Mišovi nekrivdila, napríklad v skladbe „What´ch a want“ je práve refrén dobre rozumieť. Čo mi však prekáža je, že aspoň podľa môjho názoru, v niektorých skladbách je na môj vkus práve vokál trochu v úzadí na úkor gitary a bicích. No a keď už tu rozoberám vokál, nečakajte tu žiadny hlboký murmur, skôr je to rev. Na novom albume nájdete dvanásť skladieb a ako sa na grind-core kapelu patrí, všetko je povedané do pol hodiny. Najdlhšia je posledná „Awakening“…, kde sa zo začiatku objavujú v pozadí hlasy s echom, je snáď aj najpomalšia. Symbolicky tak uzatvára album. Prvá „Chimaira“ je veľmi energická, takže predznamenáva atmosféru celého albumu, pretože väčšina skladieb je konštruovaná v tomto duchu. Spomínaná „Grindcore is love“ je naopak najkratšou. Vybočuje však od ostatných, pretože tu hosťuje aj Matúš Píš a pôvodný spevák Kraken. Hoci je fakt krátka, za mňa osobne asi najväčšia hitovica na albume, na ktorú si skočí aj mŕtvola. Väčšina skladieb sa nesie v stredných tempách, no napríklad v skladbe Misery sa objavuje aj hopsasa ťažký rytmus, ktorý je príznačný aj pre gore-grind.

Zastavím sa krátko aj pri coveri a booklete. Hoci nejde o nejaké prepracované umelecké dielo, pôsobí na mňa cover celkom zvláštnym dojmom, má v sebe atmosféru. Vizual sa mi zaboril do mysle a už bude navždy spätý s Embolism a týmto albumom. Booklet je riešený viac menej klasickým spôsobom, na každej stránke nájdete niekoho z kapely (spevák, gitarista, bassgitara, bicie). Čo oceňujem je čitateľnosť textov, čiže dobre zvolená farba písma a všetky potrebné informácie na zadnej strane – členovia kapely, kde sa nahrávalo, kto robil artwork, texty atď.

Celkovo nie je veľmi čo vytknúť, pretože Embolism svoje remeslo ovládajú. Odporúčam všetkým čo majú radi klasický a dobre zahratý grind-core. Nie je tu priestor na nejaké novoty, ani experimenty, proste rokmi overená klasika, ktorá nesklame.

P.S. CD ešte nie je pokrstené, takže ak si chcete Embolism vypočuť naživo a ešte aj byť účastníkmi takejto udalosti, ktorá sa možno zopakuje až o ďalších 5 rokov, nenechajte si ujsť MEMORY ERROR vol.VII v Kanianke.

Embolism