Recenzia – High Purity – Tulpa – Independent – 2018

S mnohými CD, ktoré dostanem na recenziu sa spája nejaký príbeh. Niektoré sa ku mne dostali podivnými cestami, iné klasickou, ničím nezaujímavou cestou. Ako to bolo s High Purity? Niekedy v čase, keď chalani vydali svoj nový počin, napísali email aj nám do redakcie, či by sme nechceli CD recenzovať. Správa však spadla do spamu a keďže spamy nezvyknem pozerať, zostala tam pomerne dlhú dobu. Medzičasom som išla do Břeclavi na koncert a ako prvá kapela hrali High Purity. Vtedy spomínali, že už bude nový materiál. Po vypočutí ich koncertu som zostala trochu smutná, že som o novom CD ani nevedela, ale na druhej strane mi to nepripadalo vôbec divne, pretože scéna v CZ je dvakrát tak väčšia a veľa vecí mi určite uniká. Správa od High Purity medzičasom stále trčala v spame. Až niekedy v septembri som sa z nevysvetliteľných pohnútok pozrela do spamu a našla tam email…CD sa nakoniec ku mne dostalo, síce o niečo neskôr, ale predsa ku mne dorazila TULPA.

Samozrejme, prvé čo ma upútalo bol názov albumu, takže som si hneď vyhľadala, čo znamená Tulpa. Ak ste ani vy doteraz netušili, že Tulpa je vlastne zhmotnená myšlienka, alebo predstava, teraz už viete. Ohľadom Tulpy je toho však omnoho viac, celá „veda“, čítanie nie len na jeden večer. Od čítania radšej prejdime k hudbe.

High Purity tento rok prišli so štvrtým radovým albumom. Posledný Mínus 13 lumenů som žiaľ nepočula, takže nedokážem dobre porovnať s najnovším počinom. Na Tulpu teda idem s čistým štítom bez predsudkov voči predošlým albumom. High Purity sa prezentujú ako grind-core a death metalová skupina. Na albume nájdete 11 skladieb v celkovom trvaní plus-mínus 30 minút. Posledná je poctou At the Gates – Blinded by Fear, v prevedení High Purity má však trochu iný nádych. Nie je to ten typ coveru, čo sa snaží najlepšiu možnú o podobnosť, ale skôr tu cítiť vlastnú interpretáciu. Cover urobil vhodnú bodku za celým albumom, ktorý sa nesie motívmi aj atmosférou v podobnom duchu. Hoci teda kapela vychádzala hlavne z grind-core, na tomto albume je podľa môjho názoru dominantnejší death metal na švédsky spôsob, s občasnými crustovými prvkami.

Ako nahrávacie štúdiu si kapela zvolila Otyna a jeho Davos. Práve zvukovo ma však nahrávka vcelku prekvapila, pretože nie je to typický dokonalý hutný a čistý zvuk, s ktorým vychádza odtiaľto väčšina kapiel. Je skôr surový s dôrazom na hĺbky a podľa mňa práve tento zvuk dodáva nahrávke akúsi väčšiu temnotu. Celý album je popretkávaný silnou melodikou gitár, ktoré dodávajú jednotlivým skladbám gradáciu, akoby sa pomocou nich snažili vždy opísať dej. Najviac však v tomto smere podľa mňa vyčnieva štrvtá skladba „Kaskáda desů“. V tejto recenzii nemôžem opomenúť ani vokál, ktorý je aspoň pre mňa silnou poznávaciou značkou High Purity. Drží sa skôr v stredných polohách a v škreku, je zrozumiteľný len v niektorých polohách a má nezameniteľnú farbu. Celkovo ide o ucelené koncepčné dielo, čiže všetky skladby sú skomponované v podobnom duchu, čo samozrejme nepovažujem za zlé, práve naopak. Ak čakáte, že tu narazíte na nejaký experiment, alebo technické onánie, to vás sklamem, pretože to na Tulpe nenájdete. Predsa však má tento album aspoň z môjho pohľadu svoju špecifickú temnú atmosféru, ktorú nenájdete nikde inde a to ho robí pre mňa zaujímavým. Ako som už spomenula, veľkú zásluhu má na tom aspoň podľa mňa zvuk.

K textom len v krátkosti. Skupina sa rozhodla pracovať s češtinou, ktorá sama o sebe je jazyk nie veľmi lyrický, no na moje počudovanie sa dokonca pohrali aj s rýmami. Obsahová stránka sa zaoberá skôr temnejšími stránkami, stačí si zobrať len názvy jednotlivých skladieb – napr. „Kaskáda desů“, alebo „Propast v oblacích“. Texty pracujú so zdanlivo jednoduchou štruktúrou, no veľmi obraznou, človek musí aj trochu pouvažovať a pofilozofovať nad významom.

Pri grafickom prevedení front coveru a celkového grafického dizajnu Tulpy skladám klobúk dole. Naozaj vydarená práca, ktorá vyjadruje presne atmosféru albumu, desivú, depresívnu, temnú, no stále v death a grind-core sa pohybujúcu nahrávku. Možno na niekoho by urobila mylný dojem, že po vložení do prehrávača sa mu pustí doom, či black metal, pretože front cover nemá typicky death metalový motiv. Pre mňa jeden z najlepších coverov v roku 2018. Dobre bolo postarané aj o booklet s textami. Vo vnútry nájdete všetky dôležité informácie – zostava, kde sa nahrávalo atď. Páči sa mi aj forma poďakovania, ktorú citujem – „Díky vám všem můžeme nejen snít, ale hlavně si sny plnit, díky vám můžeme tvořit a předávat část nás, díky vám jsme měli možnot vdechnout život Tulpě.“ Nie je to teda klasické poďakovanie.

Tulpa je všemocná, Tulpa je temná, je to dielo silné a vymykajúce sa klasickým štandardom extrémnej muziky. Možno nezapasuje každému, ale pre mňa osobne jedna z najzaujímavejších nahrávok tohto roku, ktorá sa mi celkom zaryla do hlavy. V skratke, táto nahrávka ma svoju vlastnú tvár, svoju vlastnú Tulpu.

Kontakty: