Recenzia – INFERNAL BIZARRE – „Medium“ / Poľsko (self-release, 8.január 2019)

Poliaci majú hudobnú scénu žánrovo pomerne bohatú. Vyskytuje sa tu hojný počet zaujímavých a jedinečných formácií, ktoré vytŕčajú z radu a takmer v okamihu ich viete rozoznať od zbytku scény. Reč je okrem iného napríklad o kapelách ako BEHEMOTH, OBSCURE SPHINX, BLINDEAD, THAW, MGLA, DECAPITATED, či ANTIGAMA.

Každý sa snaží odlíšiť, každý chce byť originálny, ale nie všetci uspejú. Aj INFERNAL BIZARRE sa rozhodli obohatiť scénu o svoj pohľad na extrémny metal. Na scéne sú kratučko a po prvom počine v podobe EPčka prichádzajú tento rok s debutovým albumom, ktorý nazvali „Medium“. Tento jednoduchý titul môže mať hneď niekoľko významov a snáď sa kapele nestane osudným. Je ich prvá nahrávka priemerná? Alebo naopak dokáže vytvoriť pevné puto s priaznivcami extrémnejšej metalovej muziky? Odpoveď nechám na zváženie každého z vás…

Poliaci si nosič vydali sami a celý booklet je veľmi pekne spracovaný. Obal albumu je vkusný, je trochu old schoolový a trochu mystický, páči sa mi aj jednoduchosť vo farbách, bola použitá len biela, sivá a hnedá na čiernom podklade. Oceňujem tento priamočiary štýl. Autorom je Marcin ‚St.Chaos‘ Studziński, ktorý navrhol aj obal poslednej dosky poľských ETERITUS. Keďže kapela používa v textoch materinský jazyk musím pochváliť ich snahu priblížiť obsah skladieb fanúšikom mimo Poľska, keďže všetky texty v booklete sú preložené do angličtiny.

Osem skladieb s konečnou stopážou 40 minút prináša zaujímavú formu živočíšneho thrash metalu, ktorý sa mieša so smrtiacim kovom okoreneným o hardcorovú dravosť a občas narazíte aj na zaujímavé disharmonické gitarové vyhrávky. Album štartuje veľmi rezkým tempom hneď v otváracej skladbe „Alienacja“ a v totálnej klepačke sa pokračuje naprieč celou doskou. Kde tu sa objaví pomalá epická pasáž s naliehavým vokálom, ktorý má, povedala by som corovejšiu farbu a necháva vyznieť texty v materinskej reči. Prvé tri skladby si ešte celkom užívam, hovorím si, že je to celkom zaujímavá muzička, ale čím ďalej sa nechávam unášať posluchom, postupne už nedokážem zachytiť nosné prvky, ktoré by dokázali udržať moju pozornosť. Trochu sa v nahrávke strácam a to aj napriek tomu, že ju už točím neviem koľký krát. Kde tu sa objaví pasáž, ktorá mi pripomenie Death, či Slayer, potom sa mihne kvílivá metalcorová gitara, či disharmonická linka s výraznou basou, ktorá je totálnym experimentálnym úletom a zrazu tu máme opäť totálnu thrashovicu. Čiže z pohľadu pestrosti je doska naozaj rozmanitá, ale všetky tie prvky sú usporiadané tak nešťastne, že komplexne sa nedá povedať, že by šlo o jedinečné hudobné dielo. Celkovo je album veľmi dynamický, pasáže sa striedajú a nechávajú vás v napätí, klepanice a melodické časti sú vyvážené, ale aj napriek tomu mi chýba niečo výraznejšie. Posledné dve skladby ma už totálne odrovnávajú, sú príliš dlhé (vyše 6 a 8 minút), sú plné rôznych pasáží a postupov, ale sú len veľmi ťažko zapamätateľné. Hold, nie je každý deň nedeľa a v mojom prípade Poliaci nedokázali urdieť na tú správnu strunu. Nechcem ako finálny verdikt napísať, že album „Medium“ je len priemerným hudobným nosičom, nahrávka to nie je zlá, ale ani nijako výnimočná.

INFERNAL BIZARRE vyzerajú na pohľad ako skúsení muzikanti, možno majú už čo to za sebou a tento debutový album môže byť dobrým odrazovým mostíkov, ale páni musia prísť s niečím oveľa originálnejším. Musia dať muzike svoju vlastnú tvár. Pri posluchu je cítiť, že im nie je cudzie experimentovať, len sa musia naladiť na tú správnu vlnu a dôležité v dnešnej záplave kapiel je samozrejme aj štipka šťastia.

INFERNAL BIZARRE lajnap:
Marcin Węglarek – electric guitar
Piotr Florczak – drums