Recenzia – Stabbed – In the Shadows – Support Underground – 2018

Občas sa ráno zobudím s pocitom, že niečo je veľmi zle a neviem identifikovať príčinu tohto stavu. Rozmýšľam, hľadám v pamäti, či som na niečo zabudol alebo to majú na svedomí zlé sny, ktoré vyšumeli z hlavy s prebudením. A niekedy takýto pocit ostane vytrvalo sedieť na mozgu a neodíde. Ak by som takýto stav mysle potreboval soundtrack, tak Stabbed ho ponúkajú na svojom debutovom albume.

Kapela vznikla len nedávno, v roku 2016, ale stoja za ňou skúsení hudobníci zo súčasných alebo minulých zostáv kapiel ako Obliterate a Alma Persona a ďalších. To zaručuje kvalitu minimálne po muzikantskej stránke, ostáva už len otázka, aké nápady sa urodili pri vzniku In the Shadows. V tomto prípade si páni užívajú hranie oveľa jednoduchšej hudby ako v domovských kapelách a stavili skôr na údernosť a atmosféru.

Rovnako ako kapela nebudem zdržovať a rovno prezradím, že zámer sa podaril. Album otvára štýlové intro Butcher of Rostov, niekto by povedal, že trochu klišé, ale zas vrahovia z bývalého ZSSR nie sú takí prefláknutí. Takúto prezývku dostal Andrei Chikatilo, ktorý si potreboval vyvetrať svoje mindráky, tak si povedal, že je síce impotent, ale zato zbabelec, takže sa venoval zabíjaniu detí a mladých žien. Po intre (resp. už aj v intre) sa to sype, stručné ostré skladby zväčša okolo 2 minút, osekané o zbytočné naťahovanie, dobre mierené rany nožom, prípadne aj sekerou. Tempo sa pohybuje zväčša v intervale valivé až stredné, mimoriadne vedia Stabbed aj pekne zrýchliť a spestriť materiál, štýlovo je to klasický death metal ochutený hardcoreom. Pre mňa je najväčšia hitovka práve najrýchlejšia zombícka vec 245 Trioxin(e), možno preto, že sa vymyká. Jednotlivé stopy občas trochu splývajú, občas sa javia monotónne, ale všetko hlavne záleží od poslucháča, ako sa na hudbu naladí. Čo sa týka textov, ako hovorí kapela „80ties horror movies rulez!“, a tým je povedané všetko.

V zostave pôsobia všetci súčasní členovia Obliterate okrem Gabiho, teda Ivan „Ivin“ Babilonský, Stu Ragančík, Matúš Špak. Posledný menovaný a Marek Kaščák si zobrali na starosti vokály, v skladbe In the Woods si zahosťoval aj Peter Beťko. Po skladateľskej stránke má hlavné slovo Ivan a Matúš, pričom Ivan album aj produkoval, a aby toho nebolo málo, tak sa postaral aj o drvivú väčšinu textov. Bicie boli nahrané v Gothoom studio u spomínaného Peťa Beťka, zvyšok v štúdiu Fork in the Eye. Veľmi minimalistická grafika a cover art, pod ktoré sa podpísali Ivan a Nelka Babilonská, vhodne dokresľuje zlovestnosť celej nahrávky, škoda chýbajúceho/nesprávneho textu k Brains a dojmu istého odfláknutia. O vydanie sa postaral Petr „Koník“ Nejez a jeho Support Underground, ktorý takto zmiernil presilu thrash metalu na svojej značke.

Na In the Shadows dokonale spolupracuje zvuk, hudba, texty, grafika v jednom celku. Ponurý, negatívny a pomerne jednoduchý death metal s prvkami hardcoru určite obohatil domácu scénu. Pôvodne som chcel napísať, že spestril, ale dané slovo sa mi k hudbe Stabbed a tomuto albumu vyslovene nehodí. Dúfam, že album bude mať aj nasledovníka.

Pre MetalExpress spracoval Nihil