Recenzia – Peorth – Make The Reversal – Slovak Metal Army – 2018

Albumov, ktoré úplne zmenia váš pohľad na hudbu nie je veľa. K mojim medzníkom patrí mimo iných aj dvojica Whoracle a Colony od In Flames, ktoré mi navždy definovali, čo je melodický death metal a ako by mal znieť. Práve na tieto albumy som si spomenul pri počúvaní nového albumu Make The Reversal vrábeľských Peorth. Nie v zmysle, že by to bola kópia spomínaných albumov, ale že konečne počúvam poriadny melodický death metal.
Meno Peorth registrujem už dlho, ale nikdy som ich na koncerte nevidel (aspoň si nepamätám), ani som nepočul žiadny album. Pritom ich existencia siaha až do roku 2002, takže času a príležitostí bolo pravdepodobne dosť. Na druhej strane, Make The Reversal je len tretí album, predošlý Escape To Prison vyšiel už poriadne dávno pod značkou Gothoom Production v roku 2009, debut Not Civilized, Yet v 2004. Začiatky, resp. skoro začiatky, si pamätajú gitaristi Mário Minár a Boris Kováč, ktorí sú aj autormi hudby na albume, zostavu dopĺňajú bubeník Martin Novoveský, basák Dávid Csámpai a vokalista Dodes Zaujec.
Väčšinou v recenziách skôr chválim, že intro žiadne nie je, ale v prípade Peorth to neplatí, skvelý úvod Chapter 0.0 navodí náladu a aj samostatne je to zaujímavá kompozícia. A po nultej kapitole sa začne parádna jazda plná energického melodického death metalu, ktorá sa skončí až po poslednej titulnej položke. Gitary často pripomenú najlepšie časy spomínaných In Flames, charakteristické riffy sa v svižnom tempe striedajú a zachovávajú si zdravú nevtieravú mieru chytľavosti. Občas začujem aj veľmi jemnú príchuť moderných core žánrov v podobe sekanejších pasáží, ale naozaj len veľmi jemnú. Počas celého albumu si Peorth držia veľmi vyrovnanú formu, vďaka zapojeniu melodického vokálu asi najviac vyčnieva štvrtá Personal Hell, ale ťažko sa dá vybrať, ktorá skladba je najlepšia. Počas prvých počúvaní všetko trochu splýva dokopy, ale postupne sa vyrysujú jednotlivé stopy. Možno práve absencia totálneho hitu je to, čo mi na albume chýba.
Vďaka parádnemu zvuku vyniknú všetky nástroje, samozrejme aj vokál, a je čo počúvať, Peorth v tomto ohľade nič nenechávajú nedokončené alebo nedokonalé. Keď pripočítam pekný cover art a texty, ktoré majú hlavu a pätu, výsledkom je kvalitný profesionálny melodic death metalový album.
Na zoznam vydaných albumov aktívneho vydavateľstva Slovak Metal Army pribudla v podobe Make The Reversal jedna z najlepších položiek. Melodický death metal, ktorý sa nestratí v zahraničnej konkurencii, poteší každého, kto má rád túto prívetivejšiu podobu smrti.

Pre MetalExpress spracoval Nihil